Kansallisgallerian museot keräsivät yleisöä ennätyksiin asti

03.01.2025

Kansallisgalleria

Vuonna 2024 Ateneumissa, Kiasmassa ja Sinebrychoffin taidemuseossa kävi yhteensä noin 918 000 ihmistä.

Sekä Ateneumissa että Sinebrychoffin taidemuseossa vieraili vuoden aikana ennätyksellinen määrä kävijöitä. Kokoelmateoksia digitaalisesti uusilla tavoilla saavutettavaksi toi Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelma.

Ateneumin taidemuseossa vieraili vuoden 2024 aikana lähes 582 000 ihmistä. Museossa avautui keväällä Eero Järnefeltin mittavaa tuotantoa esitellyt näyttely, joka oli esillä kesän loppuun saakka ja toi ihmisiä taiteen äärelle sankoin joukoin.

Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve

Kuva © Kansallisgalleria / Aleks Talve

Syksyllä Ateneumissa avautui modernin taiteen historiaa uudelleen kirjoittava Gothic Modern -näyttely, joka on saanut osakseen runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Tammikuun loppupuolelle jatkuva näyttely on vetänyt puoleensa paljon myös uusia yleisöjä. Vaihtuvien näyttelyiden lisäksi Ateneumin kokoelmanäyttely Ajan kysymys koskettaa kävijöitä. 

Sinebrychoffin taidemuseossa kävi viime vuonna ennätykselliset yli 106 000 vierailijaa. Yleisöä houkuttelivat paikalle niin Veden elämää -näyttely, jossa tarkasteltiin ihmisten matkaa veden äärellä 1600-luvulta nykypäivään, kuin syksyllä avautunut Jacobo Bassanon näyttely.

Venetsian renessanssin merkittävimpiin taidemaalareihin lukeutuvan Bassanon näyttely esittelee taiteilijan tuotantoa laajasti ensimmäistä kertaa Euroopassa Italian ulkopuolella. Suuresti kiitetty näyttely on esillä vielä 12.1.2025 saakka. 

Nykytaiteen museo Kiasmassa vieraili vuoden aikana reilut 230 000 ihmistä. Yleisöä kiinnostivat niin kansainvälisten nykytaiteilijoiden Nina Beierin ja Simon Fujiwaran yksityisnäyttelyt kuin vuoden alussa avautunut kokoelmanäyttely Kuin kotonaan.

Ranskalaisen Pauline Curnier Jarninin näyttely sekä ryhmänäyttely Linnunradalla ovat käynnissä vielä alkuvuonna. Näyttelyiden lisäksi Kiasma toi taidetta kaupunkilaisten arkeen, kun museon edustalle kohosi Women & Children -suihkulähdeteos. Kansallisgallerian kokoelmiin hankitusta teoksesta tuli välittömästi yleisön suosikki. 

Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmassa kokeiltiin erilaisia tapoja kansallisen taidekokoelman digitaaliseen käyttöön. Ohjelmassa järjestettiin esimerkiksi generatiivisen taiteen kansainvälinen kilpailu Combine24, jonka finaaliteokset olivat nähtävillä sekä verkossa että Helsingissä järjestetyssä Remix the Archive -näyttelyssä.

Taidetrippi-videoesseesarjalla taideaiheita tuotiin yleisön omille päätelaitteille katsottavaksi tarinallisessa ja helposti lähestyttävässä muodossa. Suomen kansallisia taideaarteita tuotiin myös pelimaailmaan nuorten suosimassa Fortnite-pelissä.  

Kansallisgalleria

16.01.2025Ei koskaan yksin - ELOKUVA-ARVOSTELU
18.01.2025Uuden Musiikin Kilpailun 2025 seitsemäs ja viimeinen kilpailubiisi on julkaistu
16.01.2025Yle Radio Suomen ohjelmisto uudistuu - luvassa vauhdikasta viikonloppuseuraa, uusia ohjelmia ja päivitettyjä tunnareita
16.01.2025Uuden Musiikin Kilpailun 2025 kuudes kilpailubiisi on julkaistu
15.01.2025Oulu loistaa Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2026
15.01.2025Kevään dekkarinimet ovat Thorogood ja Musso
15.01.2025Uuden Musiikin Kilpailun 2025 viides kilpailubiisi on julkaistu
14.01.2025Rauman teatterissa viime vuonna lähes 40 000 katsojaa
14.01.2025Uuden Musiikin Kilpailun 2025 neljäs kilpailubiisi on julkaistu
13.01.2025Lux Helsinki huipentui aurinkoiseen pakkaspäivään - nämä teokset jäävät esille tapahtuman jälkeen

Siirry arkistoon »