Kulttuuritähdet on ajankohtainen kulttuurikritiikin sivusto.

Näillä sivustoilla arvostellaan ja esitellään tarjontaa kulttuurin monilta eri aloilta sekä päivitetään myös päivittäin uusimmat uutiset kulttuurista.

Kulttuuritähdet-sivuston antamien tähtien avulla selvität nopeasti ja helposti mm. mikä taidenäyttely on nähtävä, mikä uutuuskirja luettava, mikä teatteriesitys on koettava ja mitä ensi-iltaan tulevia elokuvia ei kannata jättää katsomatta.

Kulttuuritähdet-sivustot tuottaa ja toimittaa:

Freelance-toimittaja-valokuvaaja ja Suomen Arvostelijain Liiton jäsen
Marko Kilpilampi

Uusimmat arvostelut (luettavissa sivun yläpalkin kautta klikkaamalla)

ELOKUVA:
Atomic Blonde

TEATTERI:
TRO (Svenska Teatern)

TEATTTERI:
Sirkus Finlandia 2017

ELOKUVA:
Baby Driver

ELOKUVA:
Dunkirk

ELOKUVA:
The Circle

DVD-ELOKUVAT:
The Belko Experiment

TEATTERI:
Viulunsoittaja katolla -musikaali (Tampereen Työväen Teatteri)

DVD-ELOKUVAT:
Noctural Animals

TEATTERI:
Mauno Peppone Extended (Tampereen Työväen Teatteri)

MUSIIKKI:
Keren Ann ja Laura Groves (Helsingin Juhlaviikot)

MUSIIKKI:
Kinokonsertti Finlandia - RSO & Kalle Kuusava (Helsingin Juhlaviikot)

MUSIIKKI:
Solitude (Helsingin Juhlaviikot)

MUSIIKKI:
Victoria Hanna ja Frank Frank Frank (Huvila-teltta)

DVD-ELOKUVAT:
Kuudes kerta

DVD-ELOKUVAT:
Split

DVD-ELOKUVAT:
John Wick: Chapter 2

DVD-ELOKUVAT:
The Great Wall

DVD-ELOKUVAT:
Fifty Shades Darker

TELEVISIO & RADIO:
Laatusarja The Young Pope Yle TV1:ssä

ELOKUVA:
It Comes at Night

DVD-ELOKUVAT:
Hidden Figures - varjoon jääneet

DVD-ELOKUVAT:
Moonlight

DVD-ELOKUVAT:
La La Land

Yhteystiedot

Lehdistötiedotteet ja kutsut pyydetään
lähettämään sähköpostitse:

kulttuuritahdet@gmail.com

Muu materiaali ja arvostelukappaleet pyydetään lähettämään perinteisesti postitse osoitteeseen:

Kulttuuritähdet
Marko Kilpilampi
Arkadiankatu 8 C 19
00100 Helsinki

Kulttuuritähdet-sivusto ei vastaa tilaamatta lähetetyistä arvosteluista/jutuista tai lähetetyistä materiaaleista.


Copyright
© Kulttuuritähdet 2017

Share |

TEATTERI

TRO

trosvenskateatern.jpg

Kuva © Cata Portin / Svenska Teatern

Kesällä 1938 Suomeen saapui juutalaisia pakolaisia Euroopassa vallitsevien vainojen seurauksena. Kun myös Suomeen syttyi sota, muodostui juutalaisten turvapaikkakysymyksestä poliittinen kädenvääntö eri viranomaisten, valtiovallan sekä kansallissosialistisen Saksan välille.

Sotavankeja ja juutalaisia pakolaisia teljettiin leireihin ja juutalaisia sotavankeja sekä pakolaisia lähetettiin eteenpäin Natsi-Saksaan ja keskitysleireille.

Julian Garnerin näytelmässä TRO itävaltalainen äiti ja poika saapuvat pieneen suomalaiskylään jatkosodan aikaan ja tapaavat helsinkiläisen kauppiaan Abraham Stillerin (1885-1972).

Valtiollinen poliisi suunnitteli juutalaisten pakolaisten karkottamisia Saksaan ja Stilleristä tuli lopulta keskeinen henkilö karkotusten vastustajana.

TRO on kertomus ihmisistä jotka löytävät todellisen minuutensa samaan aikaan kun muu maailma murenee ympärillä. Näytelmä tarjoaa uuden historiantutkimuksen valossa lisänäkökulmia Suomen osallisuudesta holokaustiin.

Dramaturgi Julian Garner sai inspiraatio näytelmään TRO Rony Smolarin kertomuksista Abraham Stilleristä.

Rooleissa nähdään Mikael Andersson, Janina Berman, Riko Eklundh ja Kristofer Möller.

Plussat:

+  lavastus

+  Janinan Bermannin ja Mikael Anderssonin roolityöt

+   käsikirjoitus ja käsiohjelma

 

Miinukset:

-  tekstityslaitteen epäkäytännöllisyys (esityksen aikana teatterista saadun tekstityslaitteen tekstikoko pieneni itsestään lukuisia kertoja kesken esityksen ja siksipä turhaa aikaa ja energiaa meni  jatkuvasti tekstikoon suurentamiseen)

-  ohjaus ajoittain haahuilevaa

3star.jpg

TRO Svenska Teaternin AMOS-näyttämöllä  3. marraskuuta 2017 saakka.

Kesto 2 tuntia ja 20 minuuttia väliaikoineen.

Liput 24 - 33 € täältä

Trailerin näytelmästä voit katsoa täältä

Suomenkielinen tekstitys THEA-applikaatiolla

Sirkus Finlandia 2017

sirkusfinlandialogo.jpg

Sirkus Finlandia tarjoaa sirkuksen ystäville jokavuotiseen tapaan uuden ohjelman. Tämän vuoden kiertueen ensi-ilta oli Karjaalla 8. huhtikuuta, jolloin neljänneshehtaarin alueelle levittäytyvään telttaan luotiin taas taianomainen sirkuksen tunnelma.

Viime vuonna uusitun, nelikerroksisen kerrostalon korkuisen teltan suojiin mahtuu 1 200 katsojaa. Viime vuonna yleisöä oli mukavasti noin 230 000, joten sirkus on edelleen suomalaisten suosiossa.

Sirkus Finlandiassa vietettiin viime vuonna maailman suurimman suomalaisen sirkuksen 40-vuotista taivalta. Tänä vuonna puolestaan juhlistetaan 100-vuotiasta Suomea viihdyttävällä ja jännittävällä parituntisella esityksellä huipputaiteilijoiden kanssa.

Useiden kymmenien kuorma-autojen, perä- ja asuntovaunujen sekä asuntoautojen värikäs karavaani kulkee Suomessa kauden aikana lähes 10 000 kilometriä Karjaalta Ivaloon palaten kauden päätteeksi taas Helsinkiin. Näytöksiä on noin 250 lokakuun loppuun mennessä.

Sirkus Finlandia työllistää ympärivuotisesti kymmenkunta ihmistä ja kiertuekuukausina määrä nousee noin sataan. Mukana on lähes parikymmentä eri kansallisuutta.

Juhlavuoden kunniaksi Sirkus Finlandiassa nähdään tänä vuonna myös enemmän suomalaista väriä. Mukana on kolme suomalaista nuorta taiteilijaa, jotka ovat valmistuneet vastikään koulutuskeskus Salpauksen sirkusartistilinjalta. He ovat trapetsitaiteilija Ada Forsberg, jalkajonglööraaja Pipsa Ilpala ja korkeuksissa taituroiva huimapää Victor Huusko.

Ohjelman juontaa tänä vuonna Sebastian (Seppo Tauriainen), joka on tuttu mies Sirkus Finlandian aikaisemmiltakin vuosilta mm. klovnina ja vatsastapuhujana.  Sirkus Finlandian edustamaan perinteiseen sirkukseen kuuluvat klovnit, jongleerausesitykset, eläinnumerot ja akrobaatit.

Vuoden 2017 taiteilijakaarti on taas värikkään kansainvälinen. Amerikkalainen naisklovni Michelle Musserin tarjoaa niin lapsille kuin aikuisillekin uudet kujeet ja temput jo toistamiseen. Sirkus Finlandia toi Michellin aikoinaan ensimmäistä kertaa Eurooppaan. 

Venäläissyntyinen Joulia Tchakanova esiintyy laamojen ja afgaanivinttikoirien kanssa ja on kovin haluttu esiintyjä ympäri Eurooppaa.

Ukrainilaisen Sirkus Finlandia Big Bandin lisäksi mukana ovat tsekkiläiseen sirkussukuun kuuluva, vauhdikkaan ja näyttävän jonglöörauksen osaava Mario Berousek. Hän voitti tänä vuonna Pronssinen klovni -palkinnon Monte Carlon sirkusfestivaaleilla. Hän on maailman nopein keilajönglööri. Hänen nimissään on myös kolme Guinnesin maailmanennätystä.

sirkusfinlandia032.jpg

Espanjalaistyylisen kouluratsastusnumeron esittää kouluttajamestari Ignat Ignatov.  Tämän numeron näkee joskus hevosnäytöksissä maailmalla, mutta sirkuksessa se on harvinaisuus.

sirkusfinlandia201702.jpg

Akrobatiataituruudesta vastaa kymmenhenkinen Troupe Puje Mongoliasta. Ryhmän jäsenet tekevät uskomattomia hyppyjä ja muodostelmia. Erityisen ihailtavaa on katsoa tämän ryhmän äärimmäistä taitoa vaativaa hyppynaru-numeroa.

sirkusfinlandia201704.jpg

Brasilialainen The Diorios nähdään Sirkus Finlandian maneesilla jo toistamiseen parin vuoden tauon jälkeen. Brasilialaiset nuoret miehet tarjoavat vaarallisia ja vauhdikkaita tilanteita ajamalla samaan aikaan jopa viidellä moottoripyörällä teräsverkkopallossa, jossa tila käy varsin ahtaaksi.

sirkusfinlandia201701.jpg

Sirkus Finlandian tämän kesän kiertueeseen kuului alun perin myös lehmänäytös. Lehmät kuitenkin väsähtivät kesken kiertueen eikä niitä nähty enää Helsingissä. Lehmien ohjelmanumerona oli kävellä sirkuskehällä ja tehdä siinä esimerkiksi kahdeksikkoa. Lehmät myös saattoivat seisoa takajaloillaan. Lehmät tulivat alunperin Sirkus Finlandiaan Tanskasta, jossa ne olivat esiintyneet sirkuksessa.

Plussat:

+  monipuolinen kansainvälinen ohjelma, joka viihdyttää niin lapsia kuin aikuisiakin

+  uusien suomalaisten sirkustaiteilijoiden esilletuonti

+  Sirkus Finlandia Big Band

   

Miinukset:

- samojen kansainvälisten sirkusartistien käyttö toistamiseen (Sirkus Finlandian näytökset  jo joka vuosi nähneelle ne eivät tarjoa enää elämystä)

-  lapsille myytävät vilkkuvat valovekottimet häiritsevät ajoittain esitysten seuraamista

- kesken kiertueen väsähtäneet lehmät olivat edelleen käsiohjelmassa mukana, mutta esityksen poistumisesta näytöksestä ei ollut käsiohjelmassa mitään lisätietoa eikä asiasta ilmoitettu illan aikana katsojille, jotka odottivat lehmien saapumista maneesille

4star.jpg

   

Sirkus Finlandia Helsingissä Kaisaniemen puistossa 29. lokakuuta asti.

Lisätiedot esitysaikataulusta ja lipuista löytyy täältä

(Kuvat © Sirkus Finlandia)

Viulunsoittaja katolla -musikaali

viulunsoittajakatolla.jpg

Kuva © Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

 

Joseph Steinin, Jerry Bockin ja Sheldon Harnickin Viulunsoittaja katolla (The Fiddler on the Roof) on yksi maailman tunnetuimmista ja esitetyimmistä musikaaleista. Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä suurmusikaali sai ensi-iltansa 1. syyskuuta.

Ohjaaja Miika Murasen ja työryhmän kädenjälki on vahva. Suuret tunteet, räiskyvät tanssit ja intohimoinen musiikki tempaisevat katsojat kiehtovaan tarinaan.

Rakkaus voi muuttaa maailmaa. Sitä mieltä ovat ainakin maitokauppias Tevjen tyttäret. He aloittavat kapinan vanhoja arvoja vastaan ja päättävät itse valita oman puolisonsa. Isä Tevje taas on perinteen mies. Hänen mielestään isä on perheen pää ja avioliitto on koko suvun ja Anatevkan kylän asia.

Miten tyttäret saavat isän toisiin ajatuksiin? Voittaako rakkaus?

Ja taipuuko kyläyhteisö? Se on kuin suuri perhe, hyvässä ja pahassa. Se suojelee ja vahtii, riitelee ja sopii, itkee ja nauraa. Se jaksaa uskoa yhteiseen tulevaisuuteen, vaikka maailma ympärillä muuttuu nopeammin kuin anatevkalaiset osasivat odottaa. Kukaan ei ole nousevasta uhasta huolimatta valmis jättämään rakasta kotiaan.

Viulunsoittaja katolla on suurmusikaali, joka kiehtoo ja puhuttelee ajankohtaisuudellaan. Se sykkii iloa, väriä ja toivoa. 

Tevjen roolissa on Ola Tuominen, hänen vaimonaan Goldena Petra Karjalainen ja tyttärinä Petra Ahola, Maria Lund, Miila Virtanen sekä pieninä tyttärinä Idalilja Raipia / Helmi Hollström ja Ansa Ahola / Karolina Tapala.

Muissa rooleissa Anna Pukkila, Juha-Matti Koskela, Jari Ahola, Antti Lang, Minna Hokkanen, Jari Leppänen, Kake Aunesneva, Pentti Helin, Jyrki Mänttäri, Heidi Kiviharju ja Juha Junttu

Plussat:

+  puvustus, lavastus ja musiikki

+  musikaalin käsikirjoitus ja musikaalin sanoma, joka yhä tärkeä ja ajankohtainen

+   ohjaus, näyttelijäsuoritukset ja hyvin harjoitetut koreografiat

 

Miinukset:

-  viulunsoittajan rooli (Anna Pukkila) läpi esityksen hieman turha ja häiritseväkin tietyissä kohtauksissa

-  Ola Tuominen ei tarpeeksi karismaattinen maitokuski Tevjenä täyttämään Suurta näyttämöä

- musikaalin pituus (olisi kaivannut tiivistämistä ja 1. näytöksen pituus aivan liian pitkä verrattuna 2. näytökseen)

4star.jpg

Viulunsoittaja katolla Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä  9. joulukuuta 2017 saakka.

Kesto 2 tuntia ja 50 minuuttia väliaikoineen.

Liput 48 - 53 € täältä

Mauno Peppone Extended

maunopepponen.jpg

Kuva © Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri

Tampereen Työväen Teatterin  "Vuonna 85" -musikaalin rakastettu roolihahmo, Mauno Peppone, on palannut entistäkin mahtavampana TTT:n Suurelle näyttämölle. Extended on Suuren näyttämön mittoihin räätälöity versio TTT-Klubilla esitetystä Mauno Peppone: Elämä, Kuolema ja Comeback -showsta.

Mauno Peppone Extended tarjoaa vauhdikkaan Rock’n’Roll -sirkuksen, maailmanluokan tanssiesityksiä ja räiskyvät bileet. Tällä kertaa hieman enemmän elänyt rock-tähti esittää valtavan määrän kaikkien tuntemia hittejä ja paljastaa kaiken rokkitähden urasta ja elämästä.

Pepposen roolissa nähdään ainoa ja alkuperäinen Mauno eli Jari Ahola. Tarinan kertojana toimii komeaviiksinen rockprofessori Quintus Salokannel, Riku Suokas. Katkeransuloisia muistoja jakaa Mauno Pepposen suuri rakkaus Päivi, esittäjänä Petra Ahola.

Käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaavat  Heikki Syrjä ja Riku Suokas.  Musiikin sovitus ja johto on Pekka Siistosen käsialaa. Lavalla nähtävän Alabama House Bandin muodostavat Pekka Siistonen (koskettimet, kapellimestari), Ari Toikka (rummut), Teemu Broman (basso) ja Louie So (kitara).

 

Plussat:

+  Jari Aholan huikea ammattitaito ja muuntautumiskyky nopeasti musiikkigenrestä toiseen

+  huumori ja erityisesti paikallinen tamperelainen itseironia

+  80- ja 90- luvun nostalginen musiikki

 

Miinukset:

-  käsikirjoitus ja musiikkivalintojen painottuminen raskaanpaan heviin ja glamrockiin

- Riku Suokas tarinan kertojana

- lavastus ja äänenvoimakkuus (pienempikin äänenvoimakkuus oli riittänyt jopa Suurelle näyttämölle)

3star.jpg

Mauno Peppone Extended Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä  17. marraskuuta 2017 saakka.

Kesto 2 tuntia ja 15 minuuttia väliaikoineen.

Liput 39 € täältä

Sata lasissa! - musiikki-iloittelu

satalasissaUIT.jpg

Tänä kesänä Peacockissa tärähtää, kun Uusi Iloinen Teatteri vääntää vaihteen vitoselle ja vyöryttää katsojien silmille ennennäkemättömän vauhdikkaan Sata lasissa! - musiikki-ilottelun.

Hulvattomilla sketseillä, vaikuttavilla tanssinumeroilla ja huippuunsa viritetyllä musiikilla höystetyn spektaakkelin yllätysilottelijana nähdään tv-juontaja Susanna Laine. 

Uusina uittilaisina lavan valloittavat Putous-tähti Mikko Penttilä sekä Katri Helena -musikaalistakin tuttu, laulaja-näyttelijä-monilahjakkuus Sanna Majuri

Yleisöä viihdyttämässä ovat myös hurmurilaulaja Mikael Saari, koomikoiden nuoreen polveen kuuluva Paavo Kinnunen, teatterin monityöläinen Tuukka Raitala sekä yleisön ylistämät UIT-konkarit Sari Siikander ja Jussi Lampi.

Sofia Arasola, Minttu Sinkkonen ja Kalle Lähde varmistavat, että tanssinumeroista ei puutu näyttävyyttä.

Suomen halutuimpiin ohjaaja-koreografioihin kuuluva Reija Wäre on hypännyt menopelin ohjaksiin ja koonnut palaset yhdeksi hilpeäksi musiikkispektaakkeliksi. 

Ilottelun tahtilajin valitsee yllätyksellisistä lavaesiintymisistään tunnettu, Suomen kovin bilebändi Jean S. kapellimestarinaan Antti Paavilainen

satalasissa2017.jpg

Kuva © Mirkku Merimaa

Plussat:

+  ohjaus
+  sketsien ja musiikkinumeroiden taso 
+   Jean S-yhtyeen osuudet

Miinukset:

- hieman liian laskelmoitu ja "varman päälle hauska" käsikirjoitus

- revyyn kesto (juuri kun päästiin vauhtiin, niin olikin jo loppunumeron aika. Viimeiset 18 vuotta kaikki UIT:n revyyt nähneenä toivoisi ensi vuonna näkevän vaihteeksi yli 2 tuntisen musiikki-iloittelun väliajan kanssa. Tämän vuotisen ammattitaitoisen työryhmän kanssa sekin olisi onnistunut varmasti.)

- pääsylippujen hinnat (alle 12-vuotiaan lipun hinta 28 € tuntuu hieman ylihinnoiteltulta,  samoin kuin aikuisten 49 €)

4star.jpg

Sata lasissa! - musiikki-iloittelu Linnanmäen Peacock-teatterissa 17. kesäkuuta 2017 saakka.

Kesto 1 tunti ja 30 minuuttia ilman väliaikaa.

Liput 28 - 49  € täältä

Constellations

Constellations.jpg

Kuva © Anna Aalto / KokoTeatteri

Brittikirjailija Nick Paynen Constellations-näytelmä sai suomenkielisen kantaesityksensä KokoTeatterissa 25. maaliskuuta.  Se on samalla KokoTeatterin 20 -vuotisjuhlanäytelmä.

Constellations on kertomus rakkaudesta, vapaasta tahdosta ja multiversumiteoriasta. Kun kaikki mahdolliset vaihtoehdot ovat olemassa yhtä aikaa, jokainen tekemämme valinta määrittelee, minkä näistä mahdollisista tulevaisuuksista tulemme kokemaan. Mitä, jos olisin valinnut toisin?

Nick Payne (s. 1984) on palkittu brittikirjailija, jonka teoksia on kantaesitetty mm. Lontoon Royal Court Teatterissa. Evening Standard Theatre Awards palkitsi Constellationsin vuoden 2012 parhaana näytelmänä.

Näytelmän on suomentanut toista pääosaa esittävä Sonja Sorvola. Anna Veijalaisen ohjaus on yhdistelmä tanssi- ja teatteritaidetta.  Rooleissa nähdään Sami Saikkonen ja Sonja Sorvola.

Plussat:

+ valosuunnittelu
+ ohjaus
 

Miinukset:

- Sami Saikkosen ja Sonja Sorvolan roolityöt (tanssijoina kumpikin ammattilaisia, mutta näyttelijöinä  valitetttavasti eivät)
- tanssikoreografiat tekemällä tehdyn oloisia näytelmään, tekstin jatkuvat toistot puuduttivat katsojan katselukokemusta liikaa
-  näytelmän lava- ja katsomoratkaisu vaativa niin katsojille kuin näyttelijöillekin

2star.jpg

Constellations KokoTeatterissa 27. toukokuuta 2017 saakka.

Kesto 1 tunti ja 30 minuuttia ilman väliaikaa.

Liput 19 - 27  € täältä

KokoTeatterin 20-vuotisjuhlien kunniaksi kaikki 1997 syntyneet ikäkaimat pääsevät koko vuoden ajan teatteriesityksiin maksutta. Ikäkaimaliput varataan ovilipunmyynnistä bookings@kokoteatteri.fi tai lähettämällä WhatsApp viesti numeroon 050 321 9919.  

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja

kokkivarasvaimojarakastaja.jpg

Kuva © Noora Geagea / KOM-teatteri

KOM-teatterin tämän kevään esitys Kokki, varas, vaimo ja rakastaja on karnevalistinen musta komedia, joka pohjautuu Peter Greenawayn samannimiseen elokuvaan. KOM-teatterin esityksen dramatisoinnista, sovituksesta ja ohjauksesta vastaa Riko Saatsi.

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja on esitys, jossa käsitellään huumorin keinoin meidän aikaamme leimaavia kysymyksiä, esimerkiksi poliittisen ja yhteiskunnallisen arvoilmapiirin kylmenemisestä ja sitä, onko kaikki nykyään kaupan. Mikä on ihmisille tässä ajassa arvokasta, mistä asioista haluamme pitää kiinni?

Se kertoo myös nautinnonhalusta ja vallanhimosta, ja se nostaa esille ruokaan ja ihmissuhteisiin liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja on runsas ja värikäs, moniaistillinen esitys. Huippukokki Antto Melasniemi on toiminut esityksen ruokasuunnittelijana, ja hän on mukana esityksessä myös näyttelijänä ja kokkina, joka laittaa ruokaa näyttämöllä esityksen aikana.

KOM-teatterin katsomo on käännetty toisin päin ensimmäistä kertaa lähes viiteentoista vuoteen, joten yleisö pääsee kokemaan KOM-teatterin salin uudesta perspektiivistä. Ville Seppäsen videosuunnittelun kautta esitys myös laajenee näyttämöltä teatterin takatiloihin, kellariin ja pihalle.

Rooleissa nähdään Niko SaarelaMarc Gassot, Vilma Melasniemi, Elmer Bäck,  Johannes Holopainen, Eero Milonoff ja Eeva Soivio.

Plussat:

+ esityksen groteskisuus, alastomuus ja rohkeus
+  näyttelijäsuoritukset
+   KOM- teatterin loistava uusi katsomoratkaisu, jota toivosi käytettävän jatkossakin

Miinukset:

- ohjaus ja lavastus keittiöineen ei toiminut toivotulla tavalla (katsojan oli täysin mahdotonta seurata kaikkea lavalla tapahtunutta)
- esityksen runsaus ja liiallinen videokuvan käyttö
- esitys tuntui enemmän performancelta kuin varsinaiselta näytelmältä (poikkesi hieman liikaa KOM-teatterin totutusta laadusta)

4star.jpg

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja KOM-teatterissa 17. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 30 minuuttia väliaikoineen.

Liput 16-32 € täältä

Äidin rakkaus

aidinrakkaus2.jpg

Kuva © Tuomo Manninen / Kansallisteatteri

Marko Järvikallaksen tuore, trillerimäisen tiukasti kirjoitettu draama Äidin rakkaus vie rakkauden pimeälle puolelle.

Raadollisen tosi ja käänteissään shokeeraava näytelmä kertoo läheisriippuvuudesta, kohtuuttomat mittasuhteet saavasta elämänvalheesta ja vallankäytöstä. Teoksen on ohjannut Kansallisteatterin Omapohjaan Liisa Mustonen.

Saara on vaikean valinnan edessä. Vahvatahtoinen nainen etsii uutta alkua elämäänsä uuden miesystävän myötä, mutta samalla hänen pitäisi selvittää välinsä poikansa Juliuksen kanssa. Äiti on valmis mihin tahansa uhrauksiin lapsensa vuoksi, vai onko?

Juliuksen asiat ovat olleet pielessä jo kauan. Hän yrittää päästä kiinni tavalliseen elämään, mutta totuttuja kaavoja on vaikea rikkoa. Äiti ja poika ovat takertuneet yönmustien salaisuuksien verkkoon, eivätkä osaa päästää irti.

Ohjaaja Liisa Mustonen pureutuu tulkinnassa vinoon menneen vanhemmuuden tematiikkaan.

- ”Kyseessä on perhedraama − kuvaus vinksahtaneesta äiti-poika -suhteesta. Aihe on tabu, eikä siitä ole tehty monta taideteosta. Näytelmän teemoina ovat läheisriippuvaisuus, rajattomuus, hyväksikäyttö, uhrius, henkinen insesti, kosto ja symbioosin tarve”, Mustonen tiivistää.

Marko Järvikallas lukeutuu kotimaisen näytelmäkirjailijasukupolven kärkeen. Äidin rakkaudessa ytimessä ovat rakkauden eri muodot.

- ”Äidin rakkaus on pohjimmiltaan eksistentiaalinen draama. Sen lähtökohdat ovat minulle henkilökohtaiset – minulla on kivuliaita kokemuksia vanhemmuuden, vastuun, poikani aggression, oman aggressioni suhteen – mutta henkilökohtainen on suodattunut fiktion linssin läpi, sillä tavoin tämän ilmenemismuodon löytänyt”, Järvikallas kuvailee.

Rooleissa nähdään Eero Aho, Kristiina Halttu ja Markus Järvenpää.

Plussat:

+ huikeat näyttelijäsuoritukset
+  näytelmän tärkeä aihe, käsikirjoitus ja ohjaus
+  Omapohjan loistava uusi katsomoratkaisu, jota toivosi käytettävän jatkossakin

Miinukset:

-  näytelmän lyhyt kesto (näitä rikkinäisiä henkilöitä ja heidän perhehelvettiään olisi seurannut pitempäänkin väliajan kanssa)

5star_2.jpg

Äidin rakkaus Kansallisteatterin Omapohja-näyttämöllä 17. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 1 tunti ja 25 minuuttia  ilman väliaikaa.

Liput 15 - 30  € täältä

Macbeth

macbeth2.jpg

Kuva © Mitro Härkönen / Kansallisteatteri

Kansallisteatterin juhlavuoden 2017 avasi Suurella näyttämöllä William Shakespearen mestariteos Macbeth. Shakespeare kirjoitti ihmismielen pimeimpiin ulottuvuuksiin sukeltavan näytelmänsä vuonna 1606. Suomessa Macbeth on nähty ensimmäistä kertaa Suomalaisessa Teatterissa vuonna 1887.

Nyt Janne Reinikaisen tuore ohjaus nostaa shakespearelaisen elämän peilin kohti ihmiskunnan tulevaisuudenkohtaloa.

Macbeth seisoo päätöksen partaalla. Kunnianhimoisen Lady Macbethin kanssa hän tarttuu valta-aseman houkutuksiin. Tietoisena tekojensa moraalittomuudesta Macbeth laittaa kaiken epämääräisen ennustuksen varaan.

Yhden ihmisen valinnat kertautuvat ja sysäävät liikkeelle voimia, joita ei voi enää pysäyttää. Itsensä korottanut tyranni, luomakunnan kruunu, on väärä kuningas, hallitsija lainahöyhenissä. Hän kuvittelee hallitsevansa luontoa, mutta luonto pettää hänet. Noidankehästä ei pääse pois.

Rooleissa nähdään Katariina Kaitue (Lady Macbeth), Antti Luusuaniemi (Macbeth) sekä Tero Koponen, Sonja Kuittinen, Pihla Maalismaa, Fanni Noroila, Karin Pacius, Seppo Pääkkönen ja Esko Salminen. Muusikkona Joakim ”Jusu” Berghäll.

Plussat:

+ puvustus, huikea lavastus, onnistunut valosuunnittelu
+  musiikki ja äänimaailma
+  näyttelijäsuoritukset ja laadukas käsiohjelma

Miinukset:

- näytelmän kesto (liian pitkä, olisi kaivannut runsaasti tiivistämistä)
-  tässä esityksessä mentiin jo aikalailla klassikon modernisoinnin äärirajoilla
-  äänitekniikka petti useasti esityksen aikana näyttelijöiden mikrofonien osalta

4star.jpg

Macbeth Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 16. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 55 minuuttia väliaikoineen.

Liput 19 - 47  € täältä

Arktinen hysteria

arktinenhysteria.jpg

Kuva © Sakari Viika / Kansallisteatteri

Suomalaisuuden synteesinä nähty mestarillinen teos Arktinen hysteria sai kantaesityksensä Kansallisteatterissa maaliskuun ensimmäinen päivä.  Pitkän linjan teatterintekijöiden Atro Kahiluodon ja Juha-Pekka Hotisen tulkinta tuo yleisön nähtäväksi myös ennen julkaisematonta käsikirjoitusmateriaalia.

Marko Tapion (1924−1973) neliosaiseksi suunnittelemasta romaanisarjasta ehdittiin julkaista hänen elinaikanaan kaksi osaa. Puhuttelevalla, arvoituksellisella tavalla keskeneräiseksi jäänyt suurteos antaa tilaa kiehtoville tulkinnoille.

Hotisen ja Kahiluodon dramatisointi hyödyntää Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistosta löytyneitä, entuudestaan tuntemattomia Tapion luonnoksia teoksen kolmannesta ja neljännestä osasta.

Esityksessä seurataan insinööri Harry Björkharryn tarinalinjaa. Björkharryn voimalaitoksen työmaalla vallitsee kaaos. Vuotava pato murtuu hetkenä minä hyvänsä, ja työläiset ovat lakossa.

Tilannetta sovittelemaan saapuva Harryn vanha isä saa puukosta. Suuronnettomuus on käsillä, ja Harry seisoo yksin, ilman jumalaa ja onnea. Harrylla on tasan kaksikymmentä minuuttia aikaa löytää ratkaisu mahdottomaan tilanteeseen.

Näiden minuuttien aikana avautuu näkymä Björkharryn suvun ja pienen keskisuomalaisen yhteisön vaiheisiin itsenäisyyttä edeltäneiltä vuosilta näytelmän nykyhetkeen vuonna 1960.

Tapion teos oli monin tavoin aikaansa edellä. Teemat tarjoavat teräviä näkökulmia suomalaisuuteen niin historiallisesti kuin nykyajassa.

Rooleissa nähdään Timo Tuominen (Harry Björkharry) sekä Tarja Heinula, Petri Liski, Heikki Pitkänen, Annika Poijärvi, Taisto Reimaluoto, Marja Salo ja Timo Torikka.

Plussat:

+ näyttelijäsuoritukset
+  laadukas käsiohjelma ja puvustus
+  ohjaus ja dramatisointi

Miinukset:

- liian pelkistetty lavastus
- toteutus ajoittain liian haastavaa katsojalle
- esitys ei valitettavasti korvaa kirjasta saatua lukuelämystä

3star.jpg

Arktinen hysteria Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä 15. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 15 minuuttia väliaikoineen.

Liput 20 - 38  € täältä

Tenorit liemessä

tenoritliemessa.jpg

Kuva © Tapio Vanhatalo / Helsingin Kaupunginteatteri

Ken Ludwigin oopperamaailmaan sijoittuva komediahitti Tenorit liemessä (A Comedy of Tenors, 2015) sai Euroopan kantaesityksensä Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 8. helmikuuta.

Jaakko Saariluoman ohjaama, huippukoomikoiden tähdittämä uutuus tarjoaa illan täydeltä puhdasta riemua. Näytelmän on suomentanut Reita Lounatvuori.

Ollaan 1930-luvun Pariisissa ja kolmen tenorin suuri stadionkeikka on juuri alkamassa. Kunnianhimoinen manageri tekee parhaansa pitääkseen langat käsissään ja saadakseen kaikki kolme taiteilijaa ajoissa lavalle.

Aivan yksinkertaista tämä ei ole, sillä paikalle hotellisviittiin mahtuu myös erinäinen määrä vaimoja ja tyttöystäviä, väärinkäsityksiä ja mustasukkaisuutta sekä yllättävän tutunoloinen hotellin portieeri.

Seurauksena on päätähuimaava sekaannusten sarja, josta ei puutu naurua, musiikkia eikä rakkautta.

Tapahtumien pyörteissä nähdään vakuuttava näyttelijäkaarti: Riitta Havukainen, Jonna Järnefelt, Oona Airola, Taneli Mäkelä, Iikka Forss, Eero Saarinen ja Santeri Kinnunen.

Stand up -koomikkona, näyttelijänä, käsikirjoittajana, ohjaajana ja juontajana tunnettu Jaakko Saariluoma vierailee nyt ensimmäistä kertaa ohjaajana Helsingin Kaupunginteatterissa. HKT:n lavalla hänet on aiemmin nähty näytelmissä Paavo 1,5 (2008) ja Ihmisen osa (2011) sekä studio Pasilan suosituissa stand up -illoissa Club act!one.

Plussat:

+  näyttelijäsuoritukset
+  lupussa nähtävä huikea "takaisinkelaus lopusta alkuun"-osuus
+ puvustus, lavastus ja musiikki

Miinukset:

-   poikkesi Kaupunginteatterin totutusta farssi-laadusta (huomattavasti parempiakin farsseja näyty lähivuosina Arena-näyttämöllä)
-  ohjaus ajoittain hukassa (farssin iskut eivät aina osuneet rytmillisesti kohdilleen)
-  kärjistetyt henkilöhahmojen stereotypiat häiritsivät

3star.jpg

Tenorit liemessä  Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 13. toukokuuta saakka.

Kesto 1 tunti ja 50 minuuttia väliaikoineen.

Liput 21,50 - 43 € täältä

Isä

isahkt.jpg

Kuva © Tapio Vanhatalo / Helsingin Kaupunginteatteri

Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa vuosi alkoi tammikuussa Florian Zellerin palkitulla mustalla komedialla Isä (Le Père, 2012).  Reita Lounatvuoren suomentama ja Milko Lehdon ohjaama uutuus käsittelee raikkaalla otteella monelle tuttua tragediaa, muistisairautta.

Isä-näytelmä kertoo sairastuvan isän näkökulmasta lämpimällä huumorilla, miten absurdia arkipäivästä voi tulla, kun jokainen päivä pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja kaikki tuttu katoaa vähitellen.

Iäkkään Arnen (Jari Pehkonen) muisti on alkanut oikutella. Tytär Anne (Vuokko Hovatta) käy päivittäin hänen luonaan ja palkkaa isän vastustuksesta huolimatta myös hoitajan.

Olisiko isän parasta muuttaa tyttären ja tämän miehen luo? Kenen koti tämä on, Annen vai Arnen? Keitä nämä ihmiset ovat ja missä on toinen tytär, se mukavampi, vai onko hänellä muka vain tämä yksi tytär?

Isän rooleissa nähdään Jari Pehkonen, Vuokko Hovatta, Helena Haaranen, Sesa Lehto, Heikki Sankari ja Leenamari Unho.

Ranskan lupaavimpiin nykykirjailijoihin lukeutuvan Florian Zellerin (s. 1979) romaaneja ja näytelmiä on käännetty monille kielille. Kansainvälisen läpimurron hän teki Isä-näytelmällään, joka on palkittu mm. parhaan näytelmän Molièrella (2014) ja nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.

Plussat:

+   Jari Pehkosen huikea roolityö dementoituvana isänä
+  koskettava teksti ja ohjaus (tämänkaltaisia näytelmiä toivoisi Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistossa näkevän huomattavasti useamminkin)
+  toimiva lavastus

Miinukset:

-   näytelmän lyhyt kesto (dementoituneen isän seurassa olisi viihtynyt huomattavasti pitempäänkin - itkien ja nauraenkin kyyneleet silmissä)

5star_2.jpg

 

Isä Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa 13. toukokuuta saakka.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 17 € - 34 € täältä

Prinsessa Hamlet

prinsessahamlet.jpg

Kuva © Pate Pesonius / Q-teatteri

Q-teatterin Prinsessa Hamlet on sarjakuvatragedia hulluudesta, ystävyydestä, identiteetistä ja vimmaisesta halusta jättää jälki.

Miksi naispuolisen taiteilijan täytyy olla hullu jäädäkseen historiaan? Miten tehdä jotain suurta ja selvitä siitä hengissä?

Prinsessa Hamlet on suuruudenhullu esitys siitä, kuinka maailmankaikkeus jatkaa kiertoaan vaikka sitä vastaan kuinka pyristelisi.

Näytelmän on ohjannut Linda Wallgren ja kirjoittanut E.L. Karhu.

Rooleissa nähdään Lotta Kaihua, Hannu Kivioja, Leea Klemola, Elena Leeve, Emmi Parviainen ja Eero Ritala.

Plussat:

+   Leea Klemolan läsnäolo ja huikea roolityö niin Hamletin äitinä kuin prinsessa Diananakin
+  esityksen musiikki
+  puvustus

Miinukset:

-   poikkesi Q-teatterin totutusta laadusta hieman liikaa 
-  lavastus, teksti ja ohjaus
- näytelmän kesto (liian pitkä - olisi kaivannut tiivistämistä aikalailla)

3star.jpg

Prinsessa Hamlet Q-teatterissa 13. toukokuuta asti.

Kesto 2 tuntia ja 30 minuuttia väliaikoineen.

Liput 18,50 - 32,50  € täältä

Prinsessa Hamletin roolissa 3. toukokuuta alkaen nähdään Emmi Parviainen, joka paikkaa äitiyslomalle jäävän Lotta Kaihuan. Toukokuun esityksissä mukana Kuninkaallisena vartiomiehenä Sanna-Kaisa Palo.

Rakastetaan tietämättä mitään

rakastetaan10.jpg

Kuva © Mirka Kleemola / Helsingin Kaupunginteatteri

Helsingin Kaupunginteatterin  Pengerkadun näyttämöllä on esitetty helmikuusta alkaen saksalaista Moritz Rinken menestysnäytelmää Rakastetaan tietämättä mitään (Wir lieben und wissen nichts, 2012).

Komediauutuus Rakastetaan tietämättä mitään tuo yhteen kaksi toisilleen tuntematonta pariskuntaa. He vaihtavat keskenään asuntoja – ja mehustimia – aavistamatta lainkaan tämän kätevältä tuntuvan käytännönjärjestelyn seurauksia.

Kun parit törmäävät toistensa arkeen, parisuhteiden ajautuminen komeisiin kiemuroihin on vain ajan kysymys.

Kirjailija Moritz Rinke (s. 1967) tunnetaan niin romaaneistaan kuin menestysnäytelmistään, joista monet on myös filmatisoitu. Journalistinakin työskennellyt Rinke on tänä päivänä yksi Saksan merkittävimmistä näytelmäkirjailijoista.

Wir lieben und wissen nichts (2012) on saanut yli 50 näyttämösovitusta. Helsingin Kaupunginteatterissa nähtävä, Liisa Urpelaisen suomentama versio on Suomen kantaesitys.

Näytelmän on ohjannut Arn-Henrik Blomqvist.  Rooleissa nähdään Laura Alajääski, Jouko Klemettilä, Ursula Salo ja Ville Tiihonen.

Plussat:

+  Jouko Klemettilän ja Ursula Salon roolityöt

Miinukset:

-  liian pelkistetty lavastus
- Laura Alajääskin ja Ville Tiihosen roolityöt
- ohjaus (komedian iskut rytmillisesti pahasti hukassa läpi esityksen)

2star.jpg

Rakastetaan tietämättä mitään Helsingin Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä 11. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 10 minuuttia väliaikoineen.

Liput 17- 34 € täältä

Aventur esittää: 7!

Aventur_img_1.jpg

Keväällä 2014 ja 2015 loppuunmyydyllä KOHU!-show’llaan Aleksanterin teatterin valloittanut Aventur on palannut takaisin Aleksanterin teatteriin tänä keväänä.

Aventurin uusi show 7! tarjoaa elämänmakuisia tarinoita ja tunnelmia omaleimaisilla pop-sovituksilla aina Lady Gagasta Rammsteiniin. A cappella, beatboxing, efektit ja tanssi muodostavat lavashow’n.

Aventur on showkuoro, johon kuuluu noin 45 innokasta ja osaavaa iältään 23-44-vuotiasta mies- ja naislaulajaa.

Aventur ei epäröi rikkoa rajoja musiikkia, visuaalisia elementtejä ja dramaturgiaa yhdistävillä esityksillään. Show’ssa 7! Aventur muuttuu bändiksi, jossa kaikki soittimet luodaan ihmisäänillä.

Aventur on tuttu Suomen paras kuoro -ohjelmasta ja se on menestynyt myös Tampereen Sävelessä.

Heidän uudessa showssa kuullaan mm. kappaleet Applause, Mitä tänne jää, I just died in your arms, Pelimies, Saat syttymään, Hello, Minä sinua vaan, Fuck You,  Happy ja Du Hast.

Plussat:

+ monipuolinen ohjelmisto
+  koreografiat (kuoro oli huomattavasti enemmän käyttänyt aikaansa niiden harjoitteluun kuin laulujen harjoitteluun)
+ kuoron into esiintyä ja kuoron koko (naislaulajia oli vain liikaa mieslaulajien jäädessä pahasti naisten varjoon)

Miinukset:

-  kuoron välispiikit olivat uskomattoman huonoja, samoin puvustus mauttomuudessaan
- eri äänialojen kapeus (esitys kuullosti enemmän naiskuorolta kuin showkuorolta)
- äänitekniikka petti useasti ja pahasti esityksen aikana  (äänitekniikkaa ei oltu harjoiteltu läheskään yhtä paljon kuin koreografioita)

2star.jpg

Aventur esittää: 7!  Aleksanterin teatterissa 22. huhtikuuta asti.

Kesto 1 tunti ja 50 minuuttia väliaikoineen.

Liput 24-30 € täältä

Jemina - The Great American Show

jemina2017.jpg

Kuva © Marko Mäkinen / Helsingin kaupunginteatteri

Jyrki Karttusen ideoima räävitön tanssiteatteriesitys Jemina – The Great American Show on esitys tämän ajan hirviöistä ja öykkärimäisyyksistä. Samalla se on nimensä mukaisesti Suuri Show.

Pannuhallin lavalle nousee ennen näkemätön kymmenen tanssijan nykytanssishow, jossa puvut vaihtuvat vinhaan tahtiin eikä irtoripsissä säästellä.

Helsingin Kaupunginteatterin ja Uuden tanssin keskus Zodiakin yhteistuotantona syntyvä teos sai ensi-iltansa Kaapelitehtaan Pannuhallissa 22. maaliskuuta.

Uusi teos on jatko-osa Karttusen sooloteokselle Jeminan monta elämää (2012). Alun perin Zodiakin ja Karttusen silloisen ryhmän Karttunen Kollektiivin yhteistuotantona esitetty teos on jatkanut elämäänsä Kaupunginteatterin ohjelmistossa ja kerännyt vankan fanijoukon.

Samalla itse Jeminasta on muodostunut rakastettu kulttihahmo. Jemina – The Great American Show kuitenkin pyöräyttää Jemina-hahmon uuteen valoon ja rooliin.

Hyvän ja huonon maun välisellä rajalla flirttailevan esityksen ikäraja on K-18, mikä johtuu sisällön lisäksi myös esitystilassa olevasta baarista. Baari on auki koko esityksen ajan ja aukeaa myös tuntia ennen esitystä ja on avoinna vielä esityksen jälkeenkin.

Lavalla nähdään Karttusen itsensä lisäksi viisi tanssijaa Helsinki Dance Companystä ja neljä Zodiakin kautta palkattua vierailevaa tanssijaa. 

Esityksessä tanssivat Auri Ahola, Anne Hiekkaranta, Jyrki Karttunen, Jyrki Kasper, Aksinja Lommi, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi, Justus Pienmunne, Kalle Pulkkinen (TeaK) ja Kaisa Torkkel.

Teoksen taiteelliseen suunnitteluryhmään kuuluvat Karttusen lisäksi ohjaaja Heidi Räsänen, säveltäjä ja äänisuunnittelija Tuomas Fränti, valosuunnittelija ja lavastaja Jukka Huitila sekä pukusuunnittelija Karoliina Koiso-Kanttila.

Plussat:

+ Jyrki Karttusen karisma ja läsnäolo Jeminana
+  huikeat koreografiat  ja tanssijoiden ammattitaito
+ esityspaikka, valot, musiikki, puvustus ja maskeeraus (konsepti kokonaisuudessaan täydellinen)

Miinukset:

-  esityksen loppu
- esityksen kesto liian lyhyt  (Jeminan räävittömässä seurassa olisi hyvin viihtynyt pari tuntia helposti vielä lisääkin)

5star_2.jpg

Jemina - The Great American Show  Kaapelitehtaan Pannuhallissa  8. huhtikuuta asti.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 15 - 30 € täältä

Peer Gynt

peergynt-ryhmateatteri.jpg

Kuva @ Johannes Wilenius / Ryhmäteatteri

Peer Gynt on tarina miehestä joka oli itse itselleen kylliksi.

Ryhmäteatterin tulkinta Henrik Ibsenin 150 vuotta sitten kirjoittamasta klassikosta on suuri ja näyttävä tarina ihmisestä, jonka pohjaton itsekkyys ja mielihyvän tavoittelu nousevat korkeammiksi arvoiksi.

Ibsen kritisoi teoksellaan ihmisen itsekkyyttä ja vaihtoehtoisten totuuksien levittämistä. Siis aiheita, jotka edelleen tänäkin päivänä ovat valitettavan ajankohtaisia. Esitys avaa Ryhmäteatterin 50-vuotisjuhlavuoden.

Vaativassa nimiroolissa nähdään Ryhmäteatterin uusi kiinnitetty näyttelijä Santtu Karvonen. Peer Gynt on uhmakas ja itsekeskeinen nuori mies, joka janoaa valtaa, mutta välttää vastuuta.

Tekojensa vuoksi Peer karkoitetaan kotikylästään, ja siitä alkaa Peerin vuosikymmeniä kestävä pakomatka halki maailman. Seikkailuillaan Peer muuttaa minuttaan aina sen mukaan, mikä on hänen itsensä kannalta hyödyllisintä.

Rooleissa nähdään Ryhmäteatterin omat näyttelijät Santtu Karvonen, Minna Suuronen ja Robin Svartström sekä vierailevat Laura Halonen, Aarni Kivinen, Usva Kärnä ja Ville Mäkinen.

Plussat:

+ Santtu Karvosen ja Minna Suurosen loistavat roolityöt
+ lavastus, puvustus ja laadukas käsiohjelma
+ Juha Kukkosen sovitus ja ohjaus

Miinukset:

-  näytelmän kesto (aavistuksen verran liian pitkä)
- ei helpointa katsottavaa (mutta kun katsoja jaksaa keskittyä, niin esitys ja teksti vie mennessään)

4star.jpg

Peer Gynt Ryhmäteatterin Helsinginkadun näyttämöllä 28. huhtikuuta asti.

Kesto 2 tuntia ja 40 minuuttia väliaikoineen.

Liput 16 - 32 € täältä

Kirka - Surun pyyhit silmistäni

kirka31.jpg

Kuva © Tapio Vanhatalo / Helsingin Kaupunginteatteri

Helsingin Kaupunginteatterin kevään musiikkiteatteriuutuutta laulaja Kirill ”Kirka” Babitzinin (1950-2007) elämään pohjautuvaa Kirka – Surun pyyhit silmistäni on esitetty Linnanmäen  Peacock-teatterissa helmikuusta 2017 lähtien, kymmenen vuotta artistin poismenon jälkeen.

Suomalaisen rock-iskelmän ikonista kertovan näytelmän on kirjoittanut Matti Laine ja sen on ohjannut  Kari Rentola.

Näytelmässä nähdään monia tuttuja henkilöitä Kirkan elämästä ja kuullaan kappaleita artistin pitkän uran varrelta. Kansakunnan yhteistä musiikkimuistia luotaavassa näytelmässä kuullaan mm. hitit Hetki lyö, Leijat, Daa-da daa-da, Hengaillaan ja Surun pyyhit silmistäni.

Nimiroolissa vuorottelevat Kalle Lindroth ja Heikki Ranta. Muissa rooleissa nähdään mm. Sami Hokkanen/Juha Lagström (Sammy), Raili Raitala (Muska), Petrus Kähkönen (Remu), Jon-Jon Geitel (Danny), Rauno Ahonen, Vappu Nalbantoglu, Emilia Nyman, Kari Mattila, Marjut Toivanen ja Mikko Vihma.

Koreografiat yli 30-henkiselle ensemblelle on suunnitellut Mindy Lindblom ja 7-henkisen orkesterin kapellimestari-pianistina on Risto Kupiainen. Vahvasti Helsinkiin sijoittuvan näytelmän on lavastanut Antti Mattila. Usean vuosikymmenen ajalle, 1950-luvun lopulta 1980-luvun loppuun sijoittuvan musikaalin puvut on  suunnitellut Elina Kolehmainen.

Plussat:

Sami Hokkanen Sammy Babitzinin roolissa esityksen varsinainen tähti olemuksineen ja lauluineen
+  orkesteri, kappaleiden sovitukset ja valinnat (ylitse muiden ehdottomasti "Neidonryöstö"-kappaleen esitys Sopotin laulufestivaalin hengessä)
+   ohjaus, lavastus, puvustus ja laadukas käsiohjelma

Miinukset:

Kalle Lindroth Kirkana (laulullisesti hoitaa roolinsa hyvin, mutta olemus epäuskottava)
- liika "huumorillisuus, hauskuus ja pelleily" sekä tanssikohtauksien runsaus ja koreografiat
- esityksen loppu

3star.jpg

Kirka - Surun pyyhit silmistäni Linnanmäen Peacock-teatterissa 22. huhtikuuta asti.

Kesto 2 tuntia ja 30 minuuttia väliaikoineen.

Liput  24,50 - 49 € täältä

Yksin Berliinissä - Annan ja Oton tarina

tiina-weckstrom-jukka-pitkanen-610.jpg

 Kuva © Moe Mustafa / Teatteri Avoimet Ovet

Annalla ja Otolla on salaisuus. He kirjoittavat postikortteja, joissa noustaan kolmannen valtakunnan johtajaa vastaan. Postikortit he jättävät porraskäytäviin, joista joku ne löytää.

Annan ja Oton tarina on jännitysnäytelmä vanhenevan pariskunnan viimeisestä ponnistuksesta, yhteisestä yrityksestä kääntää maailman kehitys uuteen suuntaan.

Se kertoo omatunnosta ja rakkaudesta, vierellä olemisesta, teoista jotka sitovat meidät yhteen.

Hans Falladan (1893–1947) tositapahtumiin perustuva romaani Jeder stirbt fuer sich allein julkaistiin 1947. Kun englanninkielinen käännös Alone in Berlin ilmestyi 2009 kirjasta tuli välittömästi valtava kansainvälinen menestys.

Romaanista on tehty useita eri teatteriversioita sekä saksalaisia elokuva- ja tv-sovituksia jo 1960–70-luvuilla. Eurooppalaisena yhteistyönä tehdyn elokuvan Alone in Berlin (2016) pääosissa ovat Emma Thompson ja Brendan Gleeson.

Näytelmän ensi-ilta oli  Berliinissä Brotfabrik-teatterissa 10.2.2017. Suomen kantaesitys Teatteri Avoimissa Ovissa oli 22.2.2017.

Rooleissa nähdään Tiina Weckström ja Jukka Pitkänen.

Plussat:

+ Tiina Weckströmin ja Jukka Pitkäsen vaikuttavat roolityöt
+  koskettava teksti sekä Mikko Roihan loistava ohjaus ja dramatisointi
+  toteutus, äänimaailma ja käsiohjelma

Miinukset:

-  lavastus

5star_2.jpg

Yksin Berliinissä Teatteri Avoimissa Ovissa 11. huhtikuuta asti.

Esityksen kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 19 - 29 € täältä

IHMINEN!

ihminenteatterijurkka.jpg

Kuva © Marko Mäkinen / Teatteri Jurkka

Venla- ja Jussi-palkitun Tommi Erosen uusi, kotimainen kantaesitys IHMINEN! kertoo yksinäisyydestä ja maiseman jämähtämisestä. Kiivaasta idealistisesta halusta ymmärtää, kasvaa ja kokea. Pohjattomasta tarpeesta nauttia tasapainosta ja koskemattomuudesta.

Monologin keskiössä seisoo setämiesten ikoni, Tommi. Tommilla on viiltävä harmonian nälkä, vahva utopia onnellisuudesta ja tykyttävä pelko omasta kuolevaisuudesta.

Self help -oppaiden sivuilla kaikki vaikuttaa helpon yksinkertaiselta ja elämäntapa-guruilla tuntuu olevan vastaukset kaikkeen.

Tommi kuitenkin rämpii itsensä etsimisen suossa – siellä pysyen. Mikään ei tunnu käyvän helposti, onni ei tartu hanskaan vaikka kuinka huitoisi.

IHMINEN! on tilinpäätös. Se on elegia kypsymättömyydelle ja osattomuudelle. Se tutkii omaa napaa. Se on toipilaan huuto HopLopissa.

Ohjaaja Ilari Johansson muistuttaa, että ennen kaikkea kyse on kuitenkin komediasta.

- "Tämä ei ole mikään psykologinen itsetutkielma. Tämä on iloista havainnointia, jossa asioihin tartutaan tässä ja nyt. Ollaan höveleitä, aura auki avoimuuteen!"

Monologin esittää itse käsikirjoittaja Tommi Eronen. Ohjaus on Ilari Johanssonin ja valo- ja äänisuunnittelusta vastaa Saku Kaukiainen.

Plussat:

+  Tommi Erosen karisma ja läsnöolo
+  monologin musiikkivalinnat
+   ajoittain hyvä ja koskettava teksti

Miinukset:

-  ohjaus
- tekstin runsaus (olisi vaatinut runsasta tiivistämistä ja jopa osan tekstin kokonaan pois jättämistä, mikä ei olisi kuitenkaan rikkonut kokonaisuutta)
-  monologin kesto (liian pitkä)

4star.jpg

IHMINEN! Teatteri Jurkassa 8. huhtikuuta asti.

Esityksen kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 15 - 29 € täältä

Älä jätä sinua yksin - Ritva Oksanen

alajatasinuayksin.jpg

Kuva © Johanna Kare

Ritva Oksasen Älä jätä sinua yksin-konsertin teemana on ystävyys, toisen huomioon ottaminen, lämpö, armo ja rakkaus.

Ritva Oksanen lausuu ja tulkitsee kappaleiden välissä valitsemiaan tekstejään. Konsertissa kuullaan mm. kappaleet Ystävän laulu, Paratiisi, Kotkan ruusu, Yölento, Laulu se on iloni ja työni, Siks oon mä suruinen, Niin kaunis on maa, Maailma on kaunis, Minä olen muistanut ja Minne kukat ovat kadonneet.

Näyttämöohjaus on Osku Heiskasen ja tekstit mm. Aino Suholan ja Eva Klemanin käsialaa. Kappaleiden sovituksista vastaa ja  Ritva Oksasta konsertissa säestää Pedro Hietanen.

Plussat:

+  Ritva Oksasen ääni, karisma ja läsnäolo
+  ohjelmiston monipuolisuus (Aino Suholan Ihmisistä ja tietokoneista-teksti konsertin parasta antia)
+   Pedro Hietasen säestys ja kappaleiden sovitukset

Miinukset:

- ohjelmiston liiallinen hengellisyys ja turhat yhteislaulu-kehoitukset (yleisö on tullut katsomaan ja kuuntelemaan Ritva Oksasta - ei laulamaan hänen kanssaan)
- Ritva Oksasen turha kiirehtiminen kappaleiden ja tekstien välissä (huomattavammat tauot olisivat parantaneet kokonaisuutta)
-  konsertin esillepano oli epämääräistä (taustalla ollut iso kukkamaalaus häiritsi enemmän tunnelmaa kuin toi sitä), Aleksanterin teatterin muuten ollessa täydellinen esiintymispaikka juuri Ritva Oksasen kaltaisille legendaarisille tähdille

4star.jpg

(Ritva Oksanen esiintyi Aleksanterin teatterissa Helsingissä 3.2. -3.3.2017)

Ritva Oksanen ja Pedro Hietanen kiertävät Älä jätä sinua yksin -konsertin kanssa ympäri Suomen maata.

Esityksen kesto noin 1  tunti ja  45 minuuttia väliaikoineen.

Minä, Faransis W

minafransisw.png

Kuva © Aki Loponen, Pictuner Oy 2016 / KoKoTeatteri

Jari Juutisen näytelmä Minä, Faransis W. (2016) perustuu Georg Büchnerin aiheeseen.  Näytelmä on teatterillinen kaleidoskooppi: väkevä keitos TV–showta, kuulustelua ja kafkamaista painajaisunta.

Näytelmä kysyy minne maailma on menossa, kun määrittelemme kanssaihmisiä värin, uskonnon, kansallisuuden tai vain omien ennakkoluulojemme perusteella. 

Onko maailma sijoiltaan? Entä Suomi? Kuka kiduttaa ketä? Miltä köyhyys tuntuu? Miksi vesi huutaa kuin kuoleva ihminen? Missä kuljet tänään, Woyzeck?

Käsikirjoitus ja ohjaus on Jari Juutisen käsialaa. Rooleissa nähdään Outi Condit, Aleksi Holkko ja Liisa Sofia Pöntinen.

Plussat:

+ Aleksi Holkon karisma ja luonteva roolityö
+  käsikirjoitus ja ohjaus
+   musiikki ja esityksen toteutus

Miinukset:

- Outi Conditin ja Liisa Sofia Pöntisen roolityöt
- lavastus
- näytelmän aihe haastava ja laaja (olisi kaivannut tiivimpää rajausta)

3star.jpg

Minä, Faransis W. on helsinkiläisen sadsongskomplex:fi –teatteriryhmän ja KokoTeatterin yhteistuotanto. Vuonna 2015 perustettu sadsongskomplex:fi on kansainvälisesti kiertävä teatteriryhmä, jonka aikaisempia teoksia ovat palkittu Sad Songs from the Heart of Europe, venäläis-suomalainen yhteistuotanto Дядя Ваня (Vanja-eno) sekä georgialais-suomalainen yhteistuotanto Ледяные картины (Jääkuvia). 

KokoTeatteri on 1997 perustettu vapaa ammattiteatteriryhmä. Teatterilla on oma näyttämö sekä Koko Jazz Club Helsingissä entisessä Svenska Gårdenissa Hämeentiellä, Kallion kupeessa. Ensi-iltoja on vuosittain 4-6.

KokoTeatterin 20-vuotisjuhlien kunniaksi kaikki 1997 syntyneet ikäkaimat pääsevät koko vuoden ajan teatteriesityksiin maksutta. Ikäkaimaliput varataan ovilipunmyynnistä bookings@kokoteatteri.fi tai lähettämällä WhatsApp viesti numeroon 050 321 9919.  

(Minä, Faransis W-näytelmää esitettiin Helsingissä KokoTeatterissa 18.11.2016 - 21.1.2017)

Palvelija

palvelijahkt.jpg

Kuva © Tapio Vanhatalo / Helsingin Kaupunginteatteri

Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä on oltu rikoksen jäljillä jo keväästä 2015 lähtien, kun Kari Hotakaisen Martti Suosalolle kirjoittama Palvelija-monologi sai kantaesityksensä.  Martti Suosalo on saanut esittää monologiaan loppuunmyydyille katsomoille edelleen.

Tragikoominen monologi tarkastelee palvelijuutta – onko se vain ammatti vai ihmisessä syvemmällä oleva luonne? Mitä tapahtuu kun palvelijan hermot pettävät?

Palvelijan rooliin ui monitaituri Martti Suosalo, joka paitsi esittää näytelmän kaikki roolit,  on myös ohjannut oman esityksensä.

Palvelija kertoo rikosylikomisario Arto Jylhämöstä, joka tulee Arena-näyttämölle pitämään seminaariluennon aiheesta ”Ihmisen luonne rikospoliisin näkökulmasta”.

Rikoskomisarion lisäksi näytelmässä tavataan kavalkadi palvelualan ammattilaisia kätilöstä ja papista mielenterveyshoitajaan ja parturikampaajaan.

 

Plussat:

+ Kari Hotakaisen huikea teksti
+  Martti Suosalon karisma ja ammattitaito
+  monologin valinta ylipäänsä Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistoon (monologeja toivoisi näkevän teattereiden lavoilla enemmänkin)

Miinukset:

- väliaika aikalailla turha tässä esityksessä (Martti Suosaloa ja hänen luomiaan hahmojaan olisi katsonut helposti 2 tuntia putkeenkin, jos ei kauemminkin)

5star_2.jpg

Palvelija Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 27. huhtikuuta 2017 saakka.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 17,50 -35  € täältä

Juurihoito

juurihoito.jpg

Kuva © Tuomo Manninen / Kansallisteatteri

Elämässä on kolme suurta kysymystä: Kuka olet? Minne menet? Puudutetaanko?

Esko Kirnuvaara on työlleen omistautunut, vakava töölöläinen hammaslääkäri, jonka vastaanotolle saapuu copywriterina työskentelevä, karkilla ja kolajuomilla hampaansa pilannut Pekka.

Pekalla on sama sukunimi kuin Eskolla ja akuutti juurihoidon tarve, mutta yllättäen käy ilmi, että kahta varsin erilaista miestä yhdistää myös syvemmälle ulottuva salaisuus. Epätodennäköinen kaksikko lähtee etsimään vastausta elämänsä suurimpaan arvoitukseen.

Äkkikäänteiden tahdittama matkakertomus vie miehet harharetkelle Lieksasta maailman ääriin. Mysteeri sakenee entisestään, kun kaksikko saa matkalla seurakseen hämmentäviä ulkomaalaisvahvistuksia. Kuinka kauas kirjavan joukkion täytyy matkustaa nähdäkseen, mikä on kaikkein lähimpänä?

Aleksi Meaneyn dramatisointi tuo Miika Nousiaisen upean uutuusromaanin tuoreeltaan Kansallisteatteriin.

Viisas ja lämminhenkinen komedia yhdistää globaalin maailman arkiset ja absurdit ongelmat kaukaa ja läheltä huikeaksi salapoliisitarinaksi, jossa jäljitetään omaa identiteettiä kiihtyvällä nopeudella muuttuvassa todellisuudessa.

Se kertoo juurista, juurettomuudesta, muuttuvasta vanhemmuudesta, oikeudesta kotimaahan ja siitä mikä meitä lopulta yhdistää kaikista ulkonaisista eroista huolimatta.

Nousiaisen aiemmat romaanidramatisoinnit Maaninkavaara ja Metsäjätti ovat olleet Kansallisteatterissa loppuunmyytyjä menestysteoksia.

Rooleissa nähdään upea ensemble Esa-Matti Long, Pirjo Lonka, Markku Maalismaa, Petri Manninen, Annika Poijärvi ja Anna-Riikka Rajanen.

Plussat:

+ Miika Nousiaisen huikea teksti
+  näyttelijäsuoritukset ja musiikkivalinnat
+  ohjaus ja dramatisointi

Miinukset:

- näytelmän kesto (liian lyhyt , koska Kirnuvaaran suvun hahmojen kanssa olisi viettänyt aikaa enemmänkin;  reilusti toisetkin pari tuntia)

5star_2.jpg

 
 

Juurihoito Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä 11. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 30 minuuttia väliaikoineen.

Liput 20 - 38  € täältä

Richard III

rikhard.jpg

Kuva © Tuomo Manninen / Kansallisteatteri

Gloucesterin herttua Rikhard on mies, josta ei pitänyt koskaan tulla kuningasta. Hän anastaa Englannin kruunun itselleen häikäilemättömän juonittelun, petosten ja brutaalien veritekojen avulla.

Kuningas Rikhardin valtakaudella vallitsee kauhu. Ihmiset kuolevat hallitsijan ympäriltä, ja liittolaisia sitoo pelko. Kukaan ei ole turvassa katkeran, epäluuloisen ja vallanhimoisen Rikhardin pahuudelta – ei edes hän itse. Aamu koittaa synkkänä Bosworthin taistelukentällä, kun Ruusujen sodan viimeinen taistelu alkaa.

William Shakespearen kuolematon kuningasnäytelmä on häikäisevä muotokuva kenties kaikkien aikojen täydellisimmästä antisankarista, tyrannimaisesta hallitsijasta, joka on valmis uhraamaan kaiken valtansa takaamiseksi.

Mikä on se voima, joka saa Rikhardin ajamaan itsensä yksinäisyyteen ja pelkäämään hirviöksi muuttunutta itseään?

Esityksen on ohjannut Willensaunaan ohjaaja-näyttelijä Jussi Nikkilä, joka on opiskellut Shakespearen teatteria London Academy of Music and Dramatic Art -koulussa Englannissa.

Epookista ammentavan ohjaustulkinnan lähtökohtina ovat juureva näyttelijäntyö ja Shakespearen tekstin ajaton ilmaisuvoima. Viiden näyttelijän voimin toteutettava Rikhard III on Nikkilän ohjaajandebyytti Kansallisteatterissa.

Rikhardin roolissa nähdään Kristo Salminen ja muissa rooleissa ovat Milka Ahlroth, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen,  Juha Varis,  Nuua Kosminen ja Aamu Milonoff / Helmi Oja ja Isabella Ruotimo.

Plussat:

+ huikea lavastus ja puvustus
+ ohjaus, näytelmän live-musiikki ja hyvä käsiohjelma
+  Kristo Salmisen roolityö

Miinukset:

-  näytelmän kesto (olisi kaivannut hieman vielä tiivistämistä)
-  ajoittainen hidastempoisuus
-  perinteinen Shakespeare-tulkinta

4star.jpg

Rikhard III  Kansallisteatterin Willensaunassa 12. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 15 minuuttia väliaikoineen.

Liput 16 - 35 € täältä

Iloisia aikoja, mielensäpahoittaja!

kansallisteatterimielensapahoittaja.jpg

Kuva © Tuomo Manninen / Kansallisteatteri

”Ilosia aikoja” on Mielensäpahoittajan lähtötervehdys. Uusimmassa tarinassa tuttu jäärä alkaa valmistautua lähdöistä suurimpaan.

Arkusta Mielensäpahoittajalla on oma näkemyksensä. Lisäksi testamentti pitää kirjoittaa, ja siitä pitää tehdä hyvä ja yllättävä niin kuin Huovis-Veikon kolme parasta kirjaa.

Mielensäpahoittaja ei tarvitse apua vanhuusajan suunnitelmiensa toteuttamiseen, sillä kyllä ei kukaan muu tee niin hyviä päätöksiä kuin Mielensäpahoittaja itse.

Kun Vesa Vierikon näyttelijäntaituruus yhdistetään Tuomas Kyrön sanankäyttöön, saadaan aikaan koskettava matka yksinäisen miehen mielenmaisemaan.

Unenomainen, puhutteleva teatteriesitys kertoo vanhuudesta, hyväksymisestä ja perheyhteyden uudelleenlöytämisestä.

Mielensäpahoittajana nähdään Vesa Vierikko ja muissa rooleissa  Tero Koponen, Ilja Peltonen ja Maruska Verona. Muusikkona on Samuli Laiho.

Plussat:

+ Vesa Vierikon roolityö mielensäpahoittajana (ajoittain osuvampi roolissaan kuin Antti Litja)
+  Mika Myllyahon ohjaus
+  käsiohjelman loistava idea (käsiohjelmana tälllä kertaa Tuomas Kyrön pokkari)

Miinukset:

- liian pelkistetty lavastus
-  Samuli Laihon soittama pateettinen urkumusiikki
-  esitys kauttaaltaan kovin surumielinen ja kuolema oli läsnä liikaa

3star.jpg

Iloisia aikoja, mielensäpahoittaja! Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä 17. toukokuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 20 - 38  € täältä

Canth

canth.jpg

Kuva © Stefan Bremer / Kansallisteatteri

Minna Canth on 36-vuotias leski ja seitsemän alaikäisen yksinhuoltaja, kun hän kirjoittaa ensimmäisen näytelmänsä. Eletään vuotta 1879. Suuriruhtinaanmaan rahvaasta koulitaan kulttuurikansaa. Vain seitsemän vuotta aiemmin perustettu Suomalainen Teatteri janoaa kotimaisia näytelmiä − ja kunnianhimoinen Canth kirjoittaa.

Émile Zola esikuvanaan hän haluaa tutkia ihmistä luonnontieteilijän täsmällisyydellä, mutta liian tarkasti näkemisellä on seurauksensa. Äkkiä Canth on kohukirjailija, jonka ympärillä pyörivät Ida Aalbergin ja Juhani Ahon kaltaiset voimahahmot − kuin myös hänen kiivaat vastustajansa.

Historian henkilöt ja heidän kohtalonsa tulevat lihaksi Seppo Parkkisen uutuusnäytelmässä, joka luo vaikuttavan ja uusia näköaloja avaavan ajankuvan suomalaisen teatterielämän varhaisvuosilta.

Dokumentaarista ja fiktiivistä aineistoa yhdistelevän, uuden tutkimusaineiston pohjalta kirjoitetun teoksen ytimessä on tuoreella tavalla nähty Minna Canth, aikaansa edellä oleva radikaalikirjailija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Draama vangitsee teatteriyhteisön kiihkeän elämän ja kansainvälisen ilmapiirin kiehtovasti. Näytelmän osaksi kirjoitetut autenttiset katkelmat alkuperäisteoksista valottavat kuvaa aatteiden ja ihmisten taisteluista levottomalla aikakaudella.

Kaisa Korhosen Suurelle näyttämölle ohjaaman esityksen rooleissa nähdään häikäisevä näyttelijäensemble. Nimiroolissa Minna Canthina esiintyy Cécile Orblin

Muissa rooleissa nähdään mm. Jukka Puotila (Kaarlo Bergbom), Kristiina Halttu (Ida Aalberg) ja Jussi Lehtonen (näyttelijä Niilo Sala) sekä Olli Ikonen, Pirjo Luoma-aho, Pihla Maalismaa, Pirjo Määttä, Harri Nousiainen, Elli Närjä, Eeva Putro, Seppo Pääkkönen/Taisto Reimaluoto ja Henri Tuominen.

Plussat:

Cécile Orblinin roolityö Minna Canthina
Kaisa Korhosen ohjaus
+  pariisilaisen tavaratalon kohtaus visuaalisesti illan näyttävin ja vaikuttavin kohtaus

Miinukset:

- näytelmän kesto (liian pitkä, olisi kaivannut runsaasti tiivistämistä)
-  liian pelkistetty lavastus
-  näytelmän teksti ajoittain sekavaa ja pitkät näytelmäkatkelmat sekoittivat katsojaa entisestään

3star.jpg

Canth Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 8. huhtikuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 50 minuuttia väliaikoineen.

Liput 19 - 47  € täältä

ShoWhat 18 vuotta -show

showhat18v.jpg

ShoWhat täyttää tänä vuonna 18 vuotta. ShoWhat on jo siis 18 vuoden ajan viihdyttänyt yleisöä menestyksekkäästi sekä Suomessa että kansainvälisillä estradeilla, yritys- ja yksityisjuhlissa, teatterien lavoilla ympäri Suomen ja jopa Presidentin linnassakin.

Nämä ihanat setätädit valloittavat katsojansa ainutlaatuisella huumorillaan ja monipuolisilla taidoillaan. Heidän showssaan nähdään ja kuullaan sekä kotimaisia että ulkomaisia diivoja vuosien varrelta sekä eilisen ja tämän päivän tähtiä hämmästyttävinä look-a-like -hahmoina ajankohtaisia asioita unohtamatta. 

Suomea jo vuodesta 1998 kiertäneet  Suomen valovoimaisimmat drag-kuningattaret Osku Heiskanen ja Jarkko Valtee  tarjoavat tänäkin syksynä katsojilleen unohtumattoman illan, josta ei glamouria, ajan hermolla sykkivää huumoria, paljettien säihkettä ja mukaansa tempaavaa menoa puutu.

Yli sata vaatteenvaihtoa, peruukkia ja look-a-like-hahmoa takaavat, että näiden juhlien vieraslista on syksyn puhutuin ja kattavin. Juhlahumussa mukana ovat myös StepUpin glitteriin dipatut, kuumat miestanssijat Lasse, Anton, Pasi ja Jari.

Suomen valovoimaisimmat drag-kuningattaret nostavat tunnelman ja korkkarit kattoon kaksituntisessa showssa.

Plussat:

+  ammattitaidolla tehty kansainvälisen tason drag show-kokonaisuus
+  Oskun ja Jarkon välispiikit
+ StepUpin miestanssijat Lasse, Anton, Pasi ja Jari

 

Miinukset:

-  ensimmäisen näytöksen "Suomi-neito"-osuus ei aukene katsojalle, joka ei ole katsonut kaikkia turhimpia tosi-tv-ohjelmia tai formaatteja  (toteutus ja käsikirjoitus oli sekava)
-   Jarkko Valteen juonnossa olevat turhat selittelyt etukäteen ketkä tulossa lavalle, jos ei yleisö niitä itse tunnista
-  kaksikon shown lukuisia kertoja nähnyt katsoja olisi kaivannut vieläkin huikempia höyhenpuuhkia, peruukkeja sekä  hieman pyrotekniikkaakin (sitä lienee odotettavissa toivottavasti 20 vuotta-showssa viimeistään)

5star_2.jpg

(ShoWhat 18 vuotta-show Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä 3. joulukuuta 2016)

www.showhat.fi

Ilta Emmin kanssa

iltaemminkanssa.jpg

Kuva © Aino Ojanen / Teatteri Jurkka

60 vuotta sitten näyttelijätär Emmi Jurkka myöhästyi Intimiteatterin esityksestään ensimmäisen näytöksen verran. Tähän hän tokaisi emmillisesti: ”Mitä nyt on yksi näytös sen rinnalla että minä olin perustamassa teatteria!”

Menneen usvasta astuu nyt vielä kerran Teatteri Jurkan näyttämölle Emmi vuosikymmenien muistot helmoissaan.

Laulun ja naurun säestyksellä Erkki Saarela väläyttelee eläviksi yhden suomalaisen teatterin suurimman tähden kokemukset.

Ilta Emmin kanssa vietetään kuten näyttelijätär olisi itse halunnut:

”Minä jaksan siitä halusta että kaikilla olisi oikein, oikein hauskaa!”

Käsikirjoitus: Laura Jäntti ja Ilpo Tiihonen

Ohjaus: Laura Jäntti

Emmi Jurkka: Erkki Saarela

Pianisti: Eero Ojanen

Plussat:

+ Erkki Saarelan hulvaton roolityö Emminä liikkeineen, puheineen ja nauruineen
+  suomalaisen teatterin ja  erityisesti Teatteri Jurkan historian kerronta
+ ohjaus ja käsikirjoitus

Miinukset:

-  esityksen lyhyt kesto ( Emmin viehättävässä seurassa olisi hyvin viihtynyt pari tuntia lisääkin)

5star_2.jpg

Ilta Emmin kanssa Teatteri Jurkassa 13. joulukuuta 2016 saakka.

Kesto noin 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 15 - 29 € 

Tämä Teatteri Jurkan esitys tekee ajoittain vierailuja  myös muihin teattereihin ympäri Suomea, joten kannattaa todellakin mennä katsomaaan jos vain kohdalle esitys osuu.

Esitys sai ensi-iltansa jo vuonna 2013, mutta Teatteri Jurkassa sitä on esitetty täysille katsomoille. Toivottavasti esitys palaa vielä tämänkin vuoden jälkeen ohjelmistoon - tämä esitys kun on nähtävä ja koettava alkuperäisessä Teatteri Jurkan huoneteatterissa.

Cabaret

cabaretTTT.jpg

Kuva © Teppo Järvinen / Tampereen Työväen Teatteri

Berliini 1930. Kit Kat -klubin seremoniamestari toivottaa nuoren kirjailijan tervetulleeksi suurkaupungin kiihkeästi sykkivään sydämeen, jossa elämänjanoinen kabareetähti juhlii kuin viimeistä päivää.

Vanhan kauneuden ja sivistyksen raunioilla toisensa kohtaavat rakastavaiset kokevat herkän toivon ja leiskuvan intohimon hetket. Horisontissa siintävät jo synkät pilvet, ja pian kaikkien on valittava puolensa. Mutta tänä iltana voimme karkoittaa arjen huolet. Kaikki saavat rakastaa. Elämä on kaunista. Jopa orkesteri on kaunis.

Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä nähtävä Cabaret on legendaarisen musikaalin rohkea ja koskettava ja juuri nyt hämmästyttävän ajankohtainen teos. Tampereella nähtävä näyttävä versio on täyttä draamaa ja säkeinöivää showta suurella tunteella. 

Tampereelle musikaalin on ohjannut menestysmusikaalien Oopperan kummitus ja Chicago ohjaaja Tiina Puumalainen. Kapellimestarina on Pekka Siistonen, koreografia on Osku Heiskasen  ja lavastus- ja pukusuunnittelijana on Teppo Järvinen.

Kabareetähtenä Sally Bowseina nähdään Emmi Kaislakari, häneen rakastuvana kirjailijana Clifford Bowlesina Juha-Matti Koskela ja seremoniamestarina TTT:ssä vieraileva Antti Lang.

Ensemblessa on 15 henkeä ja liveorkesteri on C-Stone All Stars. Muissa rooleissa nähdään mm. Jaana Oravisto, Auvo VihroHeidi Kiviharju ja Tuukka Huttunen

Plussat:

+  lavastus ja erityisesti esityksen lopettava huikea ja vaikuttava näyttämökuva
+  Osku Heiskasen koreografiat
+  Antti Langin roolityö seremoniamestarina
+ loistava käsiohjelma
 

Miinukset:

-  musikaalin kesto (olisi kaivannut tiivistämistä tai osan laulujen pois jättämistä)
- ensimmäisen ja toisen näytöksen kestot (1. näytös liian pitkä ja 2. näytös liian lyhyt)

5star_2.jpg

Cabaret Tampereen Työväen Teatterin Suurella näyttämöllä  6. toukokuuta 2017 saakka.

Kesto 2 tuntia ja 45 minuuttia väliaikoineen.

Liput 42 - 47 € täältä

just filming

justfilming.jpg

Kuva © Lennart Laberenz / Kansallisteatteri

Unkarilaisen Annamária Lángin ja eestiläisen Juhán Ulfsakin kohtaamisesta syntyy teatterillinen paritanssi, josta ei puutu intohimoa, hulluutta ja huumoria.  

Kansallisteatterin Willensaunassa esitettävä  just filming ravistelee identiteetin ja alkuperän käsitteitä ja kaataa estottomasti taidemuotojen välisiä raja-aitoja. Vahvalla visuaalisuudella ja musiikillisuudella operoiva teos on myös rakkaudentunnustus elokuvataiteelle.

Ohjauksesta vastaa Kristian Smeds ja musiikista puolestaan Verneri Pohjola, Pekka Kuusisto ja Timo Kämäräinen.

Kristian Smeds kuuluu merkittävimpiin suomalaisiin teatterintekijöihin. Lukuisten ohjaus- ja kirjoitustöiden lisäksi Smeds on toiminut taiteellisena johtajana Teatteri Takomossa, teatterinjohtajana Kajaanin Kaupunginteatterissa ja luotsannut omaa vapaata teatteriryhmäänsä Smeds Ensemblea.

Kansallisteatterin residenssitaiteilijana toimiva Smeds on ohjannut lukuisia merkittäviä teoksia Kansallisteatteriin: Tuntematon sotilas, kansainvälinen yhteistuotanto Mental Finland, Mr Vertigo, Palsa — ihmisen kuva sekä Tabu − ihmisen ääni.

Smeds on työskennellyt laaja-alaisesti myös ulkomaisilla näyttämöillä. Vuonna 2011 hänelle myönnettiin European Prize for New Theatrical Realities -palkinto ensimmäisenä pohjoismaisena teatterintekijänä.

Annamária Láng on yksi Unkarin tunnetuimpia näyttelijöitä ja vapaan teatterikentän toimijoita. Láng on tehnyt teatteria ja elokuvia Unkarissa, Saksassa, Sveitsissä ja Ranskassa. Hänen merkittävimmät roolinsa ovat syntyneet eurooppalaisten huipputekijöiden ohjauksessa. Hän on työskennellyt Kristian Smedsin kanssa aiemmin Münchener Kammerspielen näyttämöteoksessa Der imaginäre sibiriske Zirkus des Rodion Raskolnikow. 

Juhán Ulfsak on Neuvostoliitossa syntynyt, Viron merkittävimpiin taiteentekijöihin lukeutuva näyttelijä ja ohjaaja. Hän on työskennellyt kansainvälisesti tunnustettujen taiteilijoiden kanssa Virossa, Saksassa ja Suomessa.

Kristian Smedsin ohjauksessa ovat syntyneet produktiot Jäniksen vuosi, Lokki, Mental Finland sekä Der imaginäre sibiriske Zirkus des Rodion Raskolnikow. Syksyllä 2016 hän on ohjannut Suomen Teatterikorkeakouluun William Goldingin Kärpästen herran.

Plussat:

+  Juhán Ulfsakin karisma ja roolityö
+ lavastus, visuaalisuus, ohjaus ja toteutus
+ Kristian Smedsin näyttämöteoksia /performasseja katsoisi kovin mielellään useamminkin Kansallisteatterin lavoilla
 

Miinukset:

-  ajoittainen hidastempoisuus
- monikielisyys ajoittain häiritsevää

5star_2.jpg

 

just filming Kansallisteatterin Willensaunassa. Palaa ohjelmistoon 23. -27.5.2017.

Kesto 1 tunti ja 30 minuuttia (ei väliaikaa)

Liput 16 - 35 €

Teos lähtee Willensaunan esitysten jälkeen kiertueelle, ja nähdään muiden muassa Tallinnassa ja Budapestissa.

Sumu

sumu.jpg

Kuva © Stefan Bremer

Näytelmäkirjailija-ohjaaja Juha Jokelan uusi komedia tarttuu tuoreella tavalla suomalaiseen ikuisuusaiheeseen: pienen valtion ja sen kansalaisten eettiseen akrobatiaan ja ennakkoluuloihin suuren, arvaamattoman naapurimaan varjossa.

Näytelmä yhdistelee liike-elämän, tieteen, politiikan ja moraalin kuvioita älykkäästi, vauhdikkaasti ja hykerryttävän hauskasti.

On alkuvuosi 2014. Kolmen miehen Somnimag-yhtiön huippuinnovaatio, laite nimeltä MGD, kartoittaa ihmisen aivotoimintaa ennennäkemättömän tarkasti.

Ainoa ongelma on kalliin koneen saaminen kaupaksi. Kun laitetta lähdetään työ- ja elinkeinoministeriön tuella viemään Venäjälle, ongelmia on äkkiä paljon enemmän.

Somnimagin toimitusjohtaja Olli jää puun ja kuoren väliin, kun markkinointipäällikkö Jone on valmis tinkimään moraalista projektin nimissä ja päätutkija Taisto vastustaa koko Venäjä-yhteistyötä.

Kun itänaapurin ulko- ja sisäpoliittinen toiminta seurauksineen käy yhä vaikeammin ennustettavaksi ja avustajaksi palkattu, suomenvenäläinen Larissakin vaikuttaa epäilyttävän pätevältä, ei paluuta harmaalta alueelta enää ole.

Rooleissa nähdään Katariina Kaitue, Jani Karvinen, Kari Ketonen, Karin Pacius, Jukka-Pekka Palo, Elena Spirina ja Timo Tuominen ( lisäksi videolla Ria Kataja).

Plussat:

+ Timo Tuomisen loistava roolityö toimitusjohtajana
+ käsikirjoitus ja ohjaus
+ hyvä käsiohjelma

Miinukset:

- näytelmän kesto (liian pitkä, olisi kaivannut tiivistämistä)
- lavastuksen ja näyttelijöiden sijainti suuren näyttämön keski- ja takaosassa
- pyörivä lava viehätti alussa , mutta loppujen lopuksi häiritsi keskittymistä

4star.jpg

Sumu Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 22. maaliskuuta 2017 asti.

Kesto 2 tuntia ja 30 minuuttia väliaikoineen.

Liput 19 - 43  € täältä

Lava-ammuntaa V

lavaammuntaaV.jpg

Kuva © Mirka Kleemola

Raila Leppäkosken ja Ulla Tapanisen käsikirjoittamat, kulttimaineeseen kohonneet yhden naisen Lava-ammuntaa -komediaillat ovat saaneet jatkoa kolmen vuoden tauon jälkeen, kun Lava-ammuntaa V on nähty syyskuusta lähtien edeltäjiensä tapaan Pengerkadun näyttämöllä.

Leppäkoski on ohjannut uuden komediaillan ja 40-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävä Tapaninen tulkitsee come back -komiikkaa, jonka aiheena on jälleen maan ja taivaan väliltä kaikkea, mikä ihmetyttää ja huvittaa.

Kyseessä on rakastetun Lava-ammuntaa-esitysten sarjan viides itsenäinen jatko-osa. Ensimmäinen osa sai ensi-iltansa 1995. Aiemmissa Lava-ammuntaa-esityksissään Tapaninen on esittänyt stand up-, sit down -, stay home ja lay down -komiikkaa. Lava-ammuntaa V on siis come back-komiikkaa.

Esityksessä Tapaninen pohtii muun  muassa onko ihmisen aina pakko toistaa kaikki virheensä ja tekeekö elämänkokemus ihmisestä mahdollisesti ylikypsän vai löytyykö tonkan vierestä sittenkin lopullinen totuus?

Plussat:

+  Ulla Tapanisen läsnäolo
+  monipuolinen käsikirjoitus ja jutut soljuivat sujuvasti
+  Tapanisen tapa tuoda arkipäivänen tilannekomiikka uskottavasti teatterilavalle

Miinukset:

-  ohjaus oli hajanainen ensimmäisessä näytöksessä (toisessa oltiin jo kunnolla vauhdissa)
-  Tapanisen muuntautumista tosielämän henkilöihin nähtiin harmittavan vähän (Tapaninen parhaimmillaan kun esittää oikeita itselleen tapahtuneita koomisia tilanteita)

5star_2.jpg

Lava-ammuntaa V Helsingin Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä 28. maaliskuuta 2017 asti.

Kesto 1 tunti ja 45 minuuttia väliaikoineen.

Liput 12- 24 € täältä

Tavallisuuden aave - kuvia kotimaasta

tavallisuudenaave.jpg

Kuva © Pate Pesonius

Tavallisuuden aave– esitys on saanut innoituksensa Luis Buñuelin elokuvasta Vapauden aave. Siinä missä Buñuelin elokuva tarkastelee vapautta, pureutuu Tavallisuuden aave nimensä mukaisesti tavallisuuteen.

Esitys yhdistelee totuttuja tapoja, perinteitä ja normeja, joita se pirstoo välillä palasiksi.  Se vyöryttää esiin arjen ja juhlan, kurin ja kaaoksen, jotka käyvät ikuista kamppailuaan.

Tavallisuuden aave on kollaasinomainen kokonaisuus ja soiva kuvasarja. Sen absurdissa ja melankolisessa maailmassa asustaa joukko tragikoomisia hahmoja, jotka tavalla tai toisella etsivät tietään toisen luo.

Teksti ja ohjaus on Saara Turusen ja  rooleissa nähdään Elina Knihtilä, Laura Birn, Ylermi Rajamaa, Pyry Nikkilä ja Antti Heikkinen (Teak).

Plussat:

+   lavastus, puvustus ja nostalginen värimaailma
+  hyvä käsiohjelma
+  näyttelijäsuoritukset

Miinukset:

-   liiallinen "roy anderssonimaisuus"
- ajoittainen pitkäveteisyys (parin kohtauksen karsiminen pois kokonaan olisi ollut suotavaa)
- ohjaus ja kohtauksien avautuminen katsojalle (osa kohtauksista avautuu vasta käsiohjelman luettuaan)

4star.jpg

Tavallisuuden aave - kuvia kotimaasta  palaa Q-teattaerin ohjelmistoon 14. syyskuuta ja esitykset jatkuvat 10. lokakuuta 2017 asti.

Kesto 1 tunti ja 45 minuuttia (ei väliaikaa).

Liput 16-30 €

 

1_KT-LOGO_500x156.jpg