TANSSI

Special Night


Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Helsinki Dance Companyn 50-vuotisjuhlavuoden pääteos Special Night sai ensi-iltansa suurella näyttämöllä 8. maaliskuuta. Special Night on surrealistinen gaalailta, joka juhlistaa tanssia ja 50 vuotta täyttävää Helsinki Dance Companya.

Teoksessa nähdään koreografi Anton Lachkyn räjähtävän energistä ja omaperäistä liikekieltä. Esitys käsittelee mielen kahleettomuutta ja vapautta, jonka kaikki voivat kokea, kun päästävät irti.

Se kertoo mielikuvituksen ja unien voimasta. Kaikki tämä nähdään surrealistisessa muodossa, jotta katsojat pääsevät näkemään ja kokemaan matkan yhdessä tanssijoiden kanssa.

Vuonna 1973 perustettu Helsinki Dance Company on vuosien varrella tehnyt esityksiä kaikille Helsingin Kaupunginteatterin näyttämöille sekä kiertänyt kotimaassa ja ulkomailla. Ryhmä on työskennellyt useiden maineikkaiden ulko- ja kotimaisten taiteilijoiden kanssa ja vaikuttanut oleellisesti nykytanssin kehitykseen Suomessa.

Special Night -teoksessa tanssii kuusi HDC:n tanssijaa Heidi Naakka, Misa Lommi, Mikko Paloniemi, Jyrki Kasper, Pekka Louhio ja Justus Pienmunne sekä viisi vierailevaa tanssijaa Lewis Cooke, Ioulia Zacharaki, Elina Lindfors, Aksinja Lommi ja Krista-Julia Arppo.

Puvut on suunnitellut Maria Rosenqvist ja naamioinnin Jutta Kainulainen. Äänisuunnittelusta vastaa Jaakko Virmavirta, skenografiasta William Iles ja Notch-suunnittelusta Toni Haaranen.

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Anton Lachky on Belgiasta käsin työskentelevä koreografi ja hän edustaa eurooppalaisen nykytanssin ehdotonta kärkeä. Lachkýn ainutlaatuinen koreografinen kädenjälki on palkittu useilla kansainvälisillä tunnustuksilla ja hänen teoksensa kiertävät aktiivisesti ympäri maailmaa. Lachký vieraili Helsingin Kaupunginteatterissa edellisen kerran vuonna 2008, jolloin hän loi Helsinki Dance Companylle teoksen Softandhard.

Special Night on kutsuttu myös Kuopio tanssii ja soi -festivaalin pääohjelmistoon, jossa se esitetään maanantaina 19. kesäkuuta.

(Teksti © Helsingin Kaupunginteatteri)


Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Plussat:

+ hyvät tanssijat, joista yksi vierailijoista oli ehdottomasti ylitse muiden karismallaan sekä ammattitaidollaan eli englantilainen Lewis Cooke, jonka huikeaa osaamista ja esiintymistä muistelee pitkään vielä esityksen jälkeenkin

+ lavastus, äänimaailma, musiikki, muutama todella huikea näyttämökuva sekä itse koreografia ja sen omaperäinen liikekieli

+ toivoisi tulevaisuudessakin, että HDC saisi esityksiään nimeenomaan suurellekin näyttämölle (korkeista lipunhinnoista huolimatta (50 €) suuren näyttämön katsomo täyttyi todella hyvin)


Miinukset:

- koreografia oli ajoittain pitkälti samanlaista ja katsojalle hengästyttävää katsottavaa varsinkin alussa (loppua kohden onneksi liikekieli muuttui rauhallisemmaksi) eikä teoksen kerronnallisuus avautunut, mutta ei tarvinnutkaan, koska katsoja nautti yksinomaan siitä, mitä näki ja mitä koki

- puvustus oli onnistunut osittain, mutta kokonaisuutena ei ollut tarpeeksi yhtenäinen

- isommissa ryhmäkohtauksissa olisi ollut suotavaa, että suuren näyttämön avaraa tilaa olisi käytetty enemmänkin


4star.jpg

Marko Kilpilampi / Kulttuuritähdet


Special Night Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 18. maaliskuuta saakka.

Kesto 55 minuuttia (ei väliaikaa)

Liput 50 € täältä

Esityksen traileri



Lomonosovin moottori

Lomonosovin 24

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri

Helsinki Dance Companyn syksyn 2022 koreografina vierailee sukupolvensa keskeisiin suomalaisiin koreografeihin lukeutuva Valtteri Raekallio. Faktan ja fiktion rajaa horjuttava tanssiteos Lomonosovin moottori pohjautuu Antti Salmisen samannimiseen kirjaan (2014).

Teoksen musiikin on säveltänyt kansanmuusikkona tunnettu Pekko Käppi, ja teoksessa esiintyvät kaikki tanssiryhmän kahdeksan tanssijaa.

Novaja Zemljan syrjäseuduilla on tapahtunut jotain. Sen systemaattinen läpikäyminen voi paljastaa hupenevien luonnonvarojen ja sivilisaation väliltä salaisia yhteyksiä. Selvityksen syvetessä tieteellinen ja luonnonuskoinen maailma kohtaavat ja vaihtavat paikkaa.

Uskomuksista tulee tosiasioita, tieteelliset tosiasiat paljastuvat uskomuksiksi. Kaiken takana häilyy kysymys siitä, mikä on Lomonosovin moottori ja miten se vaikuttaa tähän kaikkeen.

Lomonosovin moottori on enemmän kuin vain pienellä näyttämöllä tapahtuva tanssiesitys. Teos alkaa jo ennen kuin yleisö istuu katsomoon.

Pienen näyttämön lämpiössä nähdään teoksen maailmaan liittyvä näyttely, johon yleisö voi tutustua ennen tai jälkeen esityksen. Teokseen liittyy myös myöhemmin julkaistava tanssielokuva, jota työryhmä kuvasi Huippuvuorilla kesällä 2022.

Teoksessa esiintyvät Helsinki Dance Companyn tanssijat Sofia Hilli, Jyrki Kasper, Misa Lommi, Pekka Louhio, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi, Justus Pienmunne ja Inka Tiitinen.

Teoksen lavastuksen on suunnitellut Antti Mattila, puvut Essi Huovila ja naamioinnin Maija Sillanpää. Valosuunnittelusta vastaa Jukka Huitila, videosuunnittelusta Thomas Freundlich ja äänisuunnittelusta Eradj Nazimov.

Valtteri Raekallio on sukupolvensa keskeisiä suomalaisia koreografeja. Hän on tullut tunnetuksi yhteistyöstään kotimaisten kirjailijoiden kanssa, suurimittakaavaisista immersiivisistä teoskokonaisuuksistaan, tinkimättömän omaäänisistä näyttämöteoksista sekä tanssielokuvista.

Raekallio on työskennellyt tanssijana 20 vuotta esiintyen noin sadassa teoksessa 40 eri maassa. Hän oli kiinnitettynä Helsinki Dance Companyyn vuodet 2006–2013.

(Teksti © Helsingin Kaupunginteatteri)

Lomonosovin 32

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Plussat:

+ lavastus, puvustus, maskeeraus, musiikki ja äänimaailma

+ esityksen lyhyt kesto ja pienen näyttämön lämpiön kiinnostava näyttely liittyen teokseen, jota ei kannata jättää väliin

+ tanssijoiden heittäytyminen ja läsnäolo


Miinukset:

- tämä esitys on enemmänkin visuaalisesti elämyksellinen näyttämöteos kuin tanssillisesti

- koreografiat olivat ajoittain sekavia ja enimmäkseen nähtiin yksilöllisiä koregrafioita kuin koko ryhmän yhteisiä näyttäviä koreografioita


3star.jpg


Lomonosovin moottori Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 31. joulukuuta 2022 saakka.

Kesto 1 tunti ja 10 minuuttia (ei välaikaa).

Liput: 15 - 30 € täältä


Siguifin


Kuva © Laurent Philippe / Zodiak - Uuden tanssin keskus


Siguifin on värähtelevä ja energinen ryhmäteos yhdeksälle nuorelle Burkina Fasosta, Malista ja Senegalista kotoisin olevalle tanssijalle. Teoksen pääkoreografi on Ranskan Angersissa asuva Amala Dianor. Siguifinissa Dianor tekee yhteistyötä kolmen nuoremman polven länsiafrikkalaisen koreografin kanssa.

Siguifin tarkoittaa "maagista hirviötä" bambaran kielellä. Dianorin uusi teos on tulosta kollektiivisesta koreografisesta prosessista, joka on saanut inspiraationsa Cadavre Exquis -leikistä. Leikissä osallistujat jatkavat edellisen ihmisen piirustusta kehon osista tai tämän kirjoittamia sanoja. Siguifin-teoksessa yhteistyöllä luodaan samaan tapaan maaginen, monitahoinen olento.

Siguifin on kollektiivinen koreografinen luomus. Teoksen yhteiskoreografit ovat Alioune Diagne, joka asuu Saint Louisissa Senegalissa; Naomi Fall Blonban kulttuurikeskuksesta Bamakosta, Malista; ja Ladji Koné, joka on residenssitaiteilija Centre de Développement Chorégraphique (CDC) La Termitièressa, Ouagadougoussa Burkina Fasossa.

Yhteiskoreografit ovat valinneet kukin kolme tanssijaa omasta maastaan. Dianor haluaa projektin myötä edistää Malin, Burkina Fason ja Senegalin nuorten tanssin tekijöiden kykyjä ja monipuolisuutta, sekä tuoda näkyvyyttä tälle uudelle taiteellisesti hedelmälliselle alueelle.

(Teksti © Zodiak / Tanssin talo)

Kuva © Laurent Philippe / Zodiak - Uuden tanssin keskus


Plussat:

+ huikeat tanssijat ja huikeat koreografiat (tämän tasoisia esityksiä toivottavasti jatkossakin päästään näkemään useita uudessa Tanssin talossa)

+ äänimaailma ja musiikki (äänimaailman luominen pelkästään askelluksilla oli huikeaa katsottavaa ja kuunneltavaa) sekä tanssijoiden liikekielen moniulotteisuus

+ Tanssin talon Erkko-salin jyrkkä katsomo tasapuolisen hyvä kaikille katsojille


Miinukset:

- näyttämökuvana valkoinen ja iso kangas oli hieman tylsähkö, joka olisi saatu erilaisella valosuunnitelulla huomattavasti antoisammaksi

- Tanssin talon Erkko-salin katsomon jalkatilat kovin ahtaat


5star_2.jpg


Siguifin arvosteltu uudessa Tanssin talon Erkko-salissa 10. toukokuuta 2022.


Ohjaus ja koreografia: Amala Dianor

Koreografia: Alioune Diagne, Naomi Fall, Ladji (Jain Souleymane Koné)

Esiintyjät:

(Burkina Faso): Abdoul Kader Simporé aka Dainss, Daniel Koala aka Tchapratt, Rama Koné
(Sénégal): Roger Sarr, Alicia Sebia Gomis, Jules Djihounouck
(Mali): Adiara Traoré, Salif Zongo, Adama Mariko

Musiikki: Awir Léon

Valot, näyttämömestari: Nicolas Tallec

Voit katsoa lyhyen dokumentin teoksen tekemisestä täältä

Tanssin talon Erkko-sali on Pohjoismaiden suurin tanssille rakennettu esitystila: näyttämö on metriä leveä ja 16 metriä syvä, näyttämön kokonaiskorkeus on 24 m.


Kolme teosta kontaktista

Studio Pasilassa sai maaliskuussa ensi-iltansa kolmen eri tavoilla kontaktia ja fyysisyyttä käsittelevän teoksen kokonaisuus, jossa nähdään kantaesitykset Helsinki Dance Companylle Mirva Mäkiseltä ja Sari Palmgrenilta sekä Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen kanssa yhteistyössä toteutettava duetto Saku Mäkelältä ja Riia Kivimäeltä.


Luodos

Luodos on kolmen tanssijan ja muusikon kudelma kontaktiin liittyvien merkitysten muodostumisesta ja niiden purkautumisesta. Teoksen liikemateriaalina käytetty kontakti-improvisaatio tarkoittaa kahden tai useamman henkilön kanssa syntyvää fyysistä dialogia.

Tanssijoiden liike on suhteessa fyysisiin lainalaisuuksiin, kuten painovoimaan, liikevauhtiin ja kitkaan, sekä muusikon luomaan äänelliseen avaruuteen.

(Teksti © Helsingin Kaupunginteatteri)

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Plussat:

+ huikea äänimaailma ja musiikki

+ videopiirrokset


Miinukset:

- muusikko vei enimmäkseen huomion kovaäänisten laitteitensa naksumisilla

- sekava koreografia ja kokonaisuus

- tanssijat olivat ilmeiltään kovin vähäeleisiä eivätkä eläytyneet tekemäänsä


2star.jpg


Soidinmenot

Soidinmenot ovat monimutkainen, monia aisteja käyttävä järjestelmä, joka valmistaa sellaiseen fysiologiseen vireeseen, että parinvalinta on mahdollista.

Teoksen pohjavireenä on koko elämänsä kumppaniaan huhuileva yksinäinen, jonka partneria ei koskaan löydy, sillä muut ovat alueelta jo kuolleet sukupuuttoon.

(Teksti © Helsingin Kaupunginteatteri)

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Plussat:

+ huikeat tanssijat, jotka eläytyivät ja heittäytyivät 100 %

+ erinomainen puvustus

+ musiikki ja valosuunnittelu


Miinukset:

- yhteistä koreografiaa tanssijoilla harmittavan vähän

- teos toi tanssijat esille lähinnä omine sooloineen


4star.jpg



Cirko & RISA esittävät: GLG

GLG on surrealistinen matka, jolla kaksi ihmistä törmää, kietoutuu ja päästää irti omista, toisen ja ympäristön rajoista.

Inhimillisyyden koukeroissa uskaliaasti tasapainoileva teos vie katsojan kohti tuntematonta määränpäätä, jossa vaikutteet kuvataiteista, nykytanssista ja nykysirkuksesta sulautuvat yhteen rakentaen kerros kerrokselta uusia merkityksiä.

RISA (Riia Kivimäki ja Saku Mäkelä) yhdistää tanssin ja pariakrobatian pohjalta kahden erilaisen taiteilijan yhdessä luoman liikekielen saumattomaksi kudelmaksi. Ennen kokemattomille poluille päädytään, kun tanssi kurottaa kohti uusia ulottuvuuksia ja kohtaa akrobatian.

(Teksti © Helsingin Kaupunginteatteri)

Kuva © Kai Kuusisto / Helsingin Kaupunginteatteri


Plussat:

+ huikea esitys (nykysirkusta toivoisi vastaisuudessa enemmänkin näkevänsä kaupunginteatterinkin näyttämöillä)

+ musiikki, valosuunnittelu, lavastus ja puvustus

+ huikeat karismaattiset esiintyjät


Miinukset:

- teoksessa oli muutamia ei niin toimivia osuuksia

- esityksen kesto (pariakropatiaa olisi katsonut huomattavasti kauemminkin ja vaikka toisen teoksen verrankin)


5star_2.jpg


Kolme teosta kontaktista Studio Pasilassa 24. maaliskuuta saakka.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 15-30 € täältä

Trailerin esityksestä voit katsoa täältä


Aikuisten joulukalenteri

Joulukalenteri4.jpg

Kuva © Marko Mäkinen / Helsingin Kaupunginteatteri

Jyrki Karttusen ja Helsinki Dance Companyn Aikuisten joulukalenteri tarjoaa eheyttävää jouluhoitoa niille, jotka hetkittäin kokevat ulkopuolisuutta suhteessaan joulutraditioihin.

Ensi-iltansa tanssiteatteriuutuus sai Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä keskellä pimeintä vuodenaikaa ja kiihtyviä jouluvalmisteluja 15. marraskuuta.

Kaikkien tuntemat joululaulut ja -perinteet firman pikkujouluineen, Lucia-kulkueineen ja tonttuleikkeineen toteutetaan Aikuisten joulukalenterissa uusina ja osin improvisoituina tulkintoina.

Esityksessä yhdistyvät jouluinen fantasia sekä joulunalusajan vuodesta toiseen muuttumattomina säilyvät valmistautumisrituaalit ja kliseet.

Lempeän humoristisesta tyylistään tunnettu koreografi Jyrki Karttunen menee uuden teoksensa huumorissa vielä astetta pidemmälle.

Lavalla nähdään niin tanssijoina kuin näyttelijöinä tutuksi tulleita moniosaavia esiintyjiä: Jyrki Kasper, Jyrki Karttunen, Heidi Naakka, Emilia Nyman, Mikko Paloniemi, Tiina Peltonen, Katri Soini, Leenamari Unho ja Mikko Vihma.

Aikuisten joulukalenterin dramaturgina on Sanna Niemeläinen. Lavastuksen ja valot on suunnitellut William Iles, ja pukusuunnittelijana vierailee Laura Dammert. Äänisuunnittelija on Mauri Siirala, ja naamioinnin on suunnitellut Henri Karjalainen .

Plussat:

+ koreografiat, musiikki, puvustus

+ tanssijoiden ammattitaito myös puheen ja laulun tuottajina

+ pyörivä lava ja uusi katsomon istumajärjestys (toivottavasti vastaava katsomo otetaan käyttöön tulevissakin esityksissä pienen näyttämön puolella)

Miinukset:

- esityksen lyhyt kesto (katsoja olisi viihtynyt huomattavasti kauemminkin joulutunnelmissa oli sitten jouluihminen tai ei ja olisi toivonut että, joulukalenterissa olisi olllut huomattavasti enemmän myös luukkuja avattavissa)

- vain aikuisille suunnatussa esityksessä katsoja olisi odottanut huomattavasti ronskimpaa ja myös ehkä kaksimielisempääkin menoa

5star_2.jpg

Aikuisten joulukalenteri Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 11. joulukuuta asti.

Kesto 1 tunti ja 40 minuuttia väliaikoineen.

Liput 15 -30 € täältä

Jemina – The Great American Show

jemina2017.jpg

Kuva © Marko Mäkinen / Helsingin kaupunginteatteri

Jyrki Karttusen ideoima räävitön tanssiteatteriesitys Jemina – The Great American Show on esitys tämän ajan hirviöistä ja öykkärimäisyyksistä. Samalla se on nimensä mukaisesti Suuri Show.

Pannuhallin lavalle nousee ennen näkemätön kymmenen tanssijan nykytanssishow, jossa puvut vaihtuvat vinhaan tahtiin eikä irtoripsissä säästellä.

Helsingin Kaupunginteatterin ja Uuden tanssin keskus Zodiakin yhteistuotantona syntyvä teos sai ensi-iltansa Kaapelitehtaan Pannuhallissa 22. maaliskuuta.

Uusi teos on jatko-osa Karttusen sooloteokselle Jeminan monta elämää (2012). Alun perin Zodiakin ja Karttusen silloisen ryhmän Karttunen Kollektiivin yhteistuotantona esitetty teos on jatkanut elämäänsä Kaupunginteatterin ohjelmistossa ja kerännyt vankan fanijoukon.

Samalla itse Jeminasta on muodostunut rakastettu kulttihahmo. Jemina – The Great American Show kuitenkin pyöräyttää Jemina-hahmon uuteen valoon ja rooliin.

Hyvän ja huonon maun välisellä rajalla flirttailevan esityksen ikäraja on K-18, mikä johtuu sisällön lisäksi myös esitystilassa olevasta baarista. Baari on auki koko esityksen ajan ja aukeaa myös tuntia ennen esitystä ja on avoinna vielä esityksen jälkeenkin.

Lavalla nähdään Karttusen itsensä lisäksi viisi tanssijaa Helsinki Dance Companystä ja neljä Zodiakin kautta palkattua vierailevaa tanssijaa.

Esityksessä tanssivat Auri Ahola, Anne Hiekkaranta, Jyrki Karttunen, Jyrki Kasper, Aksinja Lommi, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi, Justus Pienmunne, Kalle Pulkkinen (TeaK) ja Kaisa Torkkel.

Teoksen taiteelliseen suunnitteluryhmään kuuluvat Karttusen lisäksi ohjaaja Heidi Räsänen, säveltäjä ja äänisuunnittelija Tuomas Fränti, valosuunnittelija ja lavastaja Jukka Huitila sekä pukusuunnittelija Karoliina Koiso-Kanttila.

Plussat:

+ Jyrki Karttusen karisma ja läsnäolo Jeminana
+ huikeat koreografiat ja tanssijoiden ammattitaito
+ esityspaikka, valot, musiikki, puvustus ja maskeeraus (konsepti kokonaisuudessaan täydellinen)

Miinukset:

- esityksen loppu
- esityksen kesto liian lyhyt (Jeminan räävittömässä seurassa olisi hyvin viihtynyt pari tuntia helposti vielä lisääkin)

5star_2.jpg

Jemina - The Great American Show Kaapelitehtaan Pannuhallissa 8. huhtikuuta asti.

Kesto 2 tuntia väliaikoineen.

Liput 15 - 30 € täältä

Meadow, meadow, meadow

meadowx3.jpg

Kuva © Katri Naukkarinen

Zodiakin kevään 2016 toinen kantaesitys oli kollektiivinen suurponnistus. 13. maaliskuuta 2016 Zodiakin näyttämöllä ensi-iltansa saaneella Meadow, meadow, meadow -teoksella on peräti viisi ohjaaja-koreografia ja näyttämöllä nähdään yhteensä kymmenen herkkää ja villiä esiintyjää.

Kolme eri tavoilla intiimiä niittyä, kolme taiteellista näkemystä. Yhdessä ne muodostavat soivan nykytanssimaiseman, jossa tapahtumat vaikuttuvat toisistaan ja etenevät hidastetun lumivyöryn vääjäämättömyydellä.


Meadow, meadow, meadow kutsuu katsojat todistamaan solar plexuksen hitaita myrskyjä, intiimejä ruumiillisia tekoja, monenmuotoista äärimmäisyyttä, jo tapahtunutta rikosta, outoa hellyyttä. Tässä epätarinassa ei ole katharsista, mutta se hehkuu lämpöä ja lohtua.


Kolmiosaisen teoksen tekijöinä ovat koreografi-tanssijat Elina Pirinen ja Maria Saivosalmi Suomesta, palestiinalais-ranskalainen ääni- ja esitystaiteilija Jassem Hindi, sekä irlantilaiset teatteritaiteilijat Ruairí Donovan ja Cathy Walsh. Hindi ja Donovan tunnetaan muun muassa yhteistyöstään amerikkalaisen koreografin Keith Hennessyn kanssa. Hindi myös vieraili Zodiakin Sivuaskel-festivaalilla vuonna 2013.


- "On äärimmäisen merkityksellistä tehdä kollektiivista taiteellista työtä, jossa teoksen jokaisella osalla on oma tekijänsä, auterinsä, mutta jossa olemme samalla tekemässä yhtä yhteistä teosta", toteavat Pirinen ja Saivosalmi.


Kansainvälisen yhteisprojektin alullepanijat olivat Pirinen, Saivosalmi ja Hindi. Heistä kukin kutsui alun perin mukaan yhden esiintyjän, mutta projektin edetessä joukko ja niityt ovat laajentuneet. Ne tulevat edelleen paisumaan ensi-iltaa kohti mentäessä, muuttuen yhä turpeammaksi maisemaksi täynnä ihmisiä, ääniä ja merkityssisältöjä.


Koreografien lisäksi näyttämöllä nähdään Kenneth Bruun Carlson Ruotsista/Norjasta, Alli Mattila (PKKY Outokummun tanssijalinja), Justus Pienmunne (TeaK) ja Aino Voutilainen.

Mukana on myös kuvataiteilija Lotta Esko, joka rakentaa esitysten yhteydessä neljättä niittyä omalla hauskalla praktiikallaan. Teoksen valosuunnittelusta vastaa Heikki Paasonen.
Näyttämöllä piti olla myös poni, mutta ei olekaan.

2star.jpg

Juicy

juicy.jpg

Kuva © Marko Mäkinen

Vapaan liikekehittelyn kautta syntyneessä tanssiteoksessa esiintyy kuusi Helsinki Dance Companyn taitavaa tanssijaa: Jenni-Elina von Bagh, Heidi Naakka, Sofia Ylinen, Kai Lähdesmäki, Mikko Paloniemi ja Eero Vesterinen.

Lavalla nähdään myös violonea soittava Ilkka Heinonen. Kansanmusiikkiin erikoistunut muusikko on myös säveltänyt valtaosan teoksessa kuultavasta musiikista.

Pukusuunnittelijana vierailee kuvataiteilijana, ohjaajana ja näyttelijänäkin tunnettu Cris af Enehielm. Lavastuksesta ja valosuunnittelusta vastaa William Iles.

Tanssitaiteilija ja koreografi Ervi Sirén (s. 1948) on ollut vahvasti mukana suomalaisessa tanssitaiteessa jo 1970-luvulta lähtien. Hän on ansioitunut myös tanssinopetuksessa ja on toiminut tanssitaiteen professorina Teatterikorkeakoulussa 1998–2007.

Sirén on tutkinut ja kehittänyt sekä omaa työskentelytapaansa että opetusajatteluaan, joissa korostuu liikettä hienovaraisesti mutta syvästi ymmärtävä ote. Hän on kasvattanut useiden tanssintekijäsukupolvien käsitystä oman kehon ilmaisullisista ulottuvuuksista.

2star.jpg

Kuka pelkää tappajahaita

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmän Helsinki Dance Companyn 13. maaliskuuta 2014 kantaesitetty Kuka pelkää tappajahaita tarkastelee elämää peloille herkistyneen toiminnan kautta.

Ryhmän koreografina vierailevan Joona Halosen liikettä, ääntä ja visuaalisuutta yhdistävä näyttämömaailma luo jännitystä ja vaaran tuntua, joka saa myös katsojan kehon valppaaksi. Tapahtumissa aistii tekijöiden pyrkimyksen ymmärtää, miten traagisinkin toimintamme saavuttaa toisinaan koomisia piirteitä.

tappajahai10.jpg

Kuva © Marko Mäkinen

Visuaalisen ilmeen katusoturihenkisine pukuineen on mustanpuhuvaan teokseen suunnitellut stylisti Minttu Vesala. Äänisuunnittelijana vierailee orgaanisista ja kokonaisvaltaisista äänimaailmoistaan tunnettu Tuuli Kyttälä, ja valot teokseen loihtii Vesa Ellilä.

Teoksessa esiintyy kuusi Helsinki Dance Companyn tanssijaa: Sofia Hilli, Kai Lähdesmäki, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi/Guillermo Sarduy (vier.), Eero Vesterinen ja Sofia Ylinen.

Yleisön kasvavan kiinnostuksen kohteena olevan Halosen teokset ovat kekseliäitä tutkimuksia ihmisyydestä ja ympäristöstä. Halosen teoksille on tunnusomaista voimakas liikkeellisyys: niissä tanssiksi kääntynyt vahva ajatus leikkii abstraktin ja konkreettisen ilmaisun välillä.

Koreografi-tanssija Joona Halonen on valmistunut tanssijaksi Teatterikorkeakoulusta ja työskennellyt tanssijana useiden koreografien kanssa. Tanssijan töiden lisäksi Halonen keskittyy tällä hetkellä pääsiassa omien teosten luomiseen. Näistä viimeisimpiä ovat Kolmas pyörä (2012), Toinen puoliaika (2012) sekä yleisön ja kriitikoiden ylistämä Straight (2013).

Trailerin esityksestä voit katsoa tästä

3star.jpg

Tunteet, tunteet

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmä Helsinki Dance Company valmisti viime vuoden syksyn kantaesityksensä Tunteet, tunteet keinoauringoksi keskelle vuoden pimeintä aikaa. Koreografi Jyrki Karttusen ja ohjaaja Juhana von Baghin tanssia ja teatteria yhdistävä Tunteet, tunteet sai kantaesityksensä pienellä näyttämöllä 15. marraskuuta 2013.

Tunteet, tunteet on unenomainen sukellus tunteiden maailmaan. Se on keski-ikäistyvän esiintyjäryhmän totinen yritys heittäytyä nuoruuden kaikkivoipaisuuteen ja tapahtumisen ytimeen, matka vapauteen ja takaisin.

- ”Olemme etsineet vapautta ja löytäneet äärimmäisiä tunteita. Näyttämöllä on kokonainen alitajunnan eläintarha. Ihmiset tässä esityksessä rakastavat tunteita ihan vain jo ilmiönä. Tunteille ei tarvita edes syitä, vaan syyksi riittää tunne itsessään ”, luonnehtii koreografi Jyrki Karttunen.

tunteet-tunteet.jpg

Kuva © Marko Mäkinen

Tunteiden vallassa nähdään kuusi HDC:n tanssijaa: Anne Hiekkaranta, Sofia Hilli, Kai Lähdesmäki, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi ja Eero Vesterinen.

Samuli Laineen lavastama ja Karoliina Koiso-Kanttilan puvustama Tunteet, tunteet tuo näyttämölle kesän tuulet hiekkarantoineen ja hellevaatteineen. Äänisuunnittelusta vastaa palkittu musiikintekijä Tuomas Fränti.

Trailerin esityksestä voit katsoa tästä


3star.jpg

1_KT-LOGO_500x156.jpg