Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista06.02.2024
Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan.
Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa. Helene Schjerfbeck oli erityisen mieltynyt ranskalaistyylisiin vaatteisiin, ja ranskalaiset muotilehdet toimivat inspiraationa myös hänen maalauksilleen. Muotikuvien naisten itsevarma eleganssi tuli osaksi Schjerfbeckin maalausten modernia naiskuvausta. Schjerfbeckin ja hänen serkuntyttärensä Dora Estlanderin (1888–1968) kirjeenvaihto vuosilta 1922–1945 paljastaa taiteilijan suuren kiinnostuksen pukuihin ja muotiin. He keskustelevat muodista, kankaista ja kaavoista, ja kirjeistä ilmenee, että vaatteet ja asusteet olivat Schjerfbeckille tärkeitä sekä osana taiteellista luomista että vastapainona työlle. Kirjeet kertovat myös siitä, miten vaatteita hankittiin, ommeltiin ja huollettiin. Schjerfbeck & muoti -kirjassa esitellään rinnakkain maalaustaidetta ja historiallisia pukuja, muodin ja kuvataiteen kehitystä sekä modernin elämän ilmiöitä 1880-luvulta 1950-luvulle asti. Vanhat muotikuvat ja taideteokset ilmentävät Schjerfbeckin aikakauden pukuloistoa ja vaatetuksen arkea. Kirja esittelee myös pukujen valmistuksen ja suomalaisen ateljeemuodin historiaa vapaa-ajan asuista loisteliaisiin iltapukuihin sekä panssarimaisista korseteista liikkuvuuden mahdollistaviin asuihin. Kirjassa esitellään Schjerfbeckin lisäksi edustava joukko suomalaisen modernin taiteen kärkinimiä: Gunnar Berndtson, Väinö Blomstedt, Yngve Bäck, Birger Carlstedt, Marcus Collin, Albert Edelfelt, Ragnar Ekelund, Akseli Gallen-Kallela, Olga Gummerus-Ehrström, Axel Haartman, Greta Hällfors-Sipilä, Eero Järnefelt, Erkki Koponen, Väinö Kunnas, Vilho Lampi, Yrjö Ollila, Jalmari Ruokokoski, Tyko Sallinen, Santeri Salokivi, Helene Schjerfbeck, Hugo Simberg, Venny Soldan-Brofeldt, Ilmari Vuori, Dora Wahlroos, Matti Warén, Torsten Wasastjerna ja Maria Wiik. Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 Kirjoittajat: Sue Cedercreutz-Suhonen, Ritva Koskennurmi-Sivonen, Marja Lahelma, Lotta Nylund, Katri Pyysalo, Irma Romero 136 sivua Parvs & Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö 2024 Kirja on saatavilla myös ruotsiksi nimellä Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950. Villa Gyllenbergin näyttely Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 on avoinna 14.2.–9.6.2024. Näyttelyn ovat kuratoineet kirjan toimittaja, museon intendentti Lotta Nylund, taidehistorioitsija Marja Lahelma ja pukuhistorian asiantuntija Katri Pyysalo, jotka ovat myös teoksen kirjoittajia. |