Suomalaisen taiteen ja designin klassikot saavat uusia tulkintoja Kiasmassa26.02.2024 Mitä tarkoittaa olla aito minä 2000-luvulla? Tämä kysymys on brittiläis-japanilaisen Simon Fujiwaran teosten ytimessä. Pieni maailma -näyttely kattaa taiteilijan keskeiset teokset uran varhaisista vaiheista lähtien. Mukana on myös Fujiwaran uusin projekti Who the Bær. Sympaattinen sarjakuvakarhu Who muuntautuu todellista itseään etsiessään erilaisiksi taiteen tyylilajeiksi, ihmisiksi tai esineiksi – myös Aalto-maljakoksi ja Unikko-kuosiksi. Simon Fujiwara, A Finland for Who? (2023). Kuva © Kansallisgalleria / Petri Virtanen Simon Fujiwaran (s. 1982, Iso-Britannia) teosten muoto vaihtelee performansseista videoihin, maalauksiin ja kokonaisiin pienoismaailmoihin. Lähtökohtana on usein taiteilijan oma tai muiden ihmisten henkilöhistoria, jonka valossa Fujiwara pohtii, miten minuutta rakennetaan ja esitetään nykypäivänä. Esimerkiksi teoksessa Syphilis – A Conquest (2019–) taiteilija muuntaa oman sukupuolitautiin sairastumisensa ja siitä parantumisen seikkailukertomukseksi. Seksitauteja on käytetty läpi historian oikeuttamaan kehojen ja seksuaalisuuden sääntelyä. Teoksissa taiteilija kääntää historiallisesti häpeälliseksi koetun aiheen runsaaksi ja uhmakkaaksi spektaakkeliksi. Samalla hän tarkastelee sairauden yhteyksiä taiteen historiaan. Simon Fujiwaran teos Syphilitic Comrades (Van Gogh) (2020) Joanne (2016) on puolestaan videomuotokuva Fujiwaran entisestä opettajasta, joka joutui alastonkuvaskandaalin uhriksi. Teoksessa Joanne pyrkii pelastamaan julkisuuskuvansa viestintäkonsulttien, muotikuvaajien ja sosiaalisen median avustuksella. Fujiwara ottaa työhönsä vaikutteita muun muassa historiasta, taidehistoriasta, mainonnasta ja teemapuistoista. Taiteelliseen työhön ovat niin ikään vaikuttaneet hänen arkkitehtuuriopintonsa. It’s a Small World -teoksessa (2019) muun muassa Mikki Hiirtä ja Hulkia esittävien veistosten osat yhdistyvät arkisiin rakennuksiin, kuten museoihin ja vankiloihin. Näyttelyssä nähdään myös osa maailman ainoasta Fifty Shades of Grey -kirjojen arkistosta, jota Fujiwara kartuttaa edelleen. Simon Fujiwara, A Finland for Who? (2023). Kuva © Kansallisgalleria / Petri Virtanen Tuoreimmissa teoksissaan Fujiwara pohtii identiteettiä sarjakuvakarhu Who the Bærin avulla. Who etsii todellista itseään kuvien maailmassa, missä se on itsekin vain kuva. Taiteilija keksi hahmon vuonna 2020, ja sen jälkeen ”whoniversumi” on laajentunut piirroksista animaatioihin, maalauksiin, installaatioihin, lastenkirjoihin ja erilaisiin tuotteisiin. Kiasman näyttelyä varten Fujiwara on luonut katsauksen myös Whon Suomeen: uusissa teoksissa sarjakuvakarhu hyppää kaskenpoltosta Tom of Finlandin maailmaan, ottaa hahmokseen yhden Verner Thomén kylpevistä pojista ja kokeilee suomalaisen designin muotoja. Simon Fujiwara, Who’s Identity Soup Cans? (Deep Dipper), 2022. Kuva © Fabio Mantegna Fujiwaran varhaisista töistä mukana on neljä videoteosta tai performanssia. Niissä taiteilija leikittelee erilaisilla kulttuurisilla rakenteilla ja odotuksilla, joita hän on kohdannut homoseksuaalina brittiläis-japanilaisena taiteilijana. Vuosina 2008–2012 toteutettuja teoksia ei ole koskaan ennen esitetty yhdessä. Pieni maailma on Fujiwaran ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Sen on kuratoinut Kiasman intendentti João Laia. Simon Fujiwara – Pieni maailma |